Την εκδήλωση χαιρέτισε ο Δήμαρχος Φλώρινας κ. Βασίλης Γιαννάκης, σημειώνοντας τη συμβολή της νέας Πολιτιστικής Ταυτότητας στην τοπική κοινωνία και οικονομία, με την ανάδειξη της Φλώρινας σε δημοφιλή προορισμό στην ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας και όχι μόνο.
Ο κ. Δήμαρχος της πόλης επεσήμανε πως, στο πλαίσιο της διεθνούς τάσης για δημιουργία ταυτοτήτων τόπου (branding τόπου) ως μίας αποδεδειγμένα επιτυχημένης πρακτικής διαφοροποίησης και ανάδειξης των συγκριτικών πλεονεκτημάτων του στο σύγχρονο ανταγωνιστικό τουριστικό περιβάλλον, η δημιουργία της Πολιτιστικής Ταυτότητας Δήμου Φλώρινας καθιστά τον Δήμο πρωτοπόρο στην Ελλάδα και αποδεικνύει το ενδιαφέρον και τις προσπάθειες του για την προώθηση της ευημερίας του τόπου.
Την παρουσίαση πραγματοποίησε ο κ. Χριστόφορος Εδιάρογλου, σύμβουλος επικοινωνίας – στέλεχος της εταιρείας Butterfly Communication, η οποία υλοποίησε τη δημιουργία της Ταυτότητας και τη σχεδίαση του λογότυπου, αναλύοντας τη φιλοσοφία πίσω από τη δημιουργία του.
Ο λογότυπος της Πολιτιστικής Ταυτότητας του Δήμου Φλώρινας αποτελεί μία πρωτότυπη σύνθεση των κυρίαρχων ταυτοτικών στοιχείων της Φλώρινας, τα οποία αποτελούν και τους κύριους άξονες δόμησης της πολιτισμικής ταυτότητας της περιοχής: τις τέχνες, τη γαστρονομία, τη φύση.
Στη συζήτηση που ακολούθησε την παρουσίαση, επισημάνθηκε η ανάγκη της προβολής της νέας Πολιτιστικής Ταυτότητας και της ευρείας διάχυσης του λογοτύπου, συνολικά από τους Δημότες της Φλώρινας αλλά, κυρίως από ανθρώπους κύρους που διαμορφώνουν την κοινή γνώμη, ώστε η προσπάθεια να αποκτήσει τον συλλογικό χαρακτήρα που είναι απαραίτητος για την επιτυχία της.
Η τοποθέτηση του Δημάρχου Φλώρινας
Αναλυτικά η τοποθέτηση του Δημάρχου Φλώρινας κ. Βασίλη Γιαννάκη:
“Είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος που σας καλωσορίζω στη σημερινή εκδήλωση παρουσίασης της νέας πολιτιστικής ταυτότητας του Δήμου μας, στη σημερινή εκδήλωση – γιορτή για τον Πολιτισμό της Φλώρινας.
Συχνά η Φλώρινα αποκαλείται «ακροστόλιο» της Δυτικής Μακεδονίας, πόλη των Γραμμάτων και των Τεχνών, «μούσα» του Θεόδωρου Αγγελόπουλου και σταυροδρόμι πολιτισμών. Χαρακτηρισμοί τιμητικοί και κολακευτικοί, αν σκεφτεί κανείς το γεωγραφικό μέγεθος της περιοχής μας, αλλά ταυτόχρονα χαρακτηρισμοί που αποτελούν μια βαριά παρακαταθήκη, μια ανεκτίμητη προίκα, η οποία, ωστόσο, για χρόνια παρέμενε αναξιοποίητη, εγκλωβισμένη στην πρόδηλη αισθητική του παρελθόντος της.
Στην πρώτη μας θητεία θέσαμε ως άμεση προτεραιότητα να βγάλουμε τον Δήμο μας από την αφάνεια. Η εξωστρέφεια και η ανάδειξη της πόλης και των οικισμών μας ήταν οι στόχοι που θέσαμε εξαρχής και έτσι προχωρήσαμε στην υλοποίηση της πράξης με τίτλο «Πολιτιστική Ταυτότητα Δήμου Φλώρινας». Το οφείλαμε στην ιστορία του τόπου μας, το οφείλουμε στις νεότερες γενιές που έρχονται. Χρέος μας πρώτιστα ως Φλωρινιώτες και έπειτα ως Δημοτική Αρχή, είναι όχι μόνο να διαφυλάξουμε αυτό το πλούσιο πολιτιστικό απόθεμα, αλλά να το αναδείξουμε και να το προβάλλουμε.
Επιχειρούμε να εκπονήσουμε και να εφαρμόσουμε μια ολοκληρωμένη στρατηγική Branding τόπου, που αφενός θα αναγνωρίζει και θα αναδεικνύει τα βασικά ταυτοτικά στοιχεία του Δήμου, αφετέρου θα τα αξιοποιεί ως συγκριτικά του πλεονεκτήματα, με σκοπό την αύξηση της ελκυστικότητάς του.
Να αναφέρω σε αυτό το σημείο πως ο τομέας του «branding τόπου» γνωρίζει τα τελευταία χρόνια αυξημένη δημοτικότητα σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ στην Ελλάδα- και σε επίπεδο Δήμων- βρίσκεται ακόμα σε πρόωρο στάδιο. Άλλο ένα στοιχείο που κάνει τον Δήμο Φλώρινας πρωτοπόρο σε ένα ραγδαία αναπτυσσόμενο κλάδο.
Η υλοποίηση, λοιπόν, της πράξης ήταν μια μακρόχρονη και ενδελεχής διαδικασία μελέτης της τοπικής παράδοσης και των ιδιαίτερων γεωμορφολογικών και κοινωνικών χαρακτηριστικών στο πέρασμα των ετών. Επιπλέον, και καθώς η ιστορία συνδέεται και «συνομιλεί» με την τρέχουσα πραγματικότητα, τις σχέσεις και το δυναμικό της πόλης και των οικισμών, πραγματοποιήθηκε και πρωτογενής έρευνα μέσω συμπλήρωσης ερωτηματολογίων από κατοίκους, επισκέπτες και επιχειρηματίες, ώστε να εξαχθούν χρήσιμα συμπεράσματα για την παρούσα εικόνα του Δήμου Φλώρινας. Έπειτα, πραγματοποιήθηκε εκδήλωση διαβούλευσης ανοιχτή στο ευρύ κοινό όπου παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα της πρωτογενούς έρευνας, αναλύθηκε η υπάρχουσα εικόνα του Δήμου και μέσα από παρεμβάσεις κατοίκων και φορέων συζητήθηκε και το Στρατηγικό Σχέδιο Προώθησης της Ταυτότητας της Φλώρινας.
Έχοντας περιγράψει το σχέδιο δράσης μας μέχρι σήμερα, γίνεται κατανοητό πως δεν προσδοκούμε σε εφήμερα αποτελέσματα, αλλά στην εφαρμογή μιας μακροπρόθεσμης στρατηγικής αλληλένδετων ενεργειών που αξιοποιεί το σύνολο των διαθέσιμων τοπικών πόρων, με στόχο να συγκροτηθεί μια διακριτή και αναγνωρίσιμη πολιτιστική ταυτότητα του Δήμου, αφετέρου να συνδεθεί με το τουριστικό προϊόν, καθιστώντας τη Φλώρινα κορυφαίο προορισμό για όλες τις εποχές του χρόνου.
Φιλοδοξούμε ο τόπος που αγαπάμε- αυτός ο μικρός σε έκταση, ο μέγας σε πολιτισμικό βάθος- να καταστεί μια επικράτεια πολιτισμού, παίρνοντας τη θέση που του αρμόζει στον εγχώριο και παγκόσμιο χάρτη των σημαντικών προορισμών που αξίζει κάποιος να επισκεφθεί.
Στον σχεδιασμό μας αυτό κάθε κοινότητα, κάθε γειτονιά της πόλης, θα συνεισφέρει με τα μοναδικά της χαρακτηριστικά και τα ιδιαίτερα γνωρίσματά της και θα αποτελεί ένα ζωντανό «κύτταρο» δημιουργίας, αναπόσπαστο τμήμα της πολυεπίπεδης ταυτότητας του Δήμου Φλώρινας.
Δημιουργείται, έτσι, για το μέλλον του ιστορικού μας Δήμου μια εξαιρετική προοπτική οικονομικής ανάπτυξης, δημιουργίας θέσεων εργασίας και βελτίωσης της ποιότητας ζωής με πολλαπλά οφέλη τόσο για μας τους δημότες, όσο και για την ευρύτερη περιοχή.
Κλείνοντας, θα ήθελα να τονίσω πως για μας ο Δήμος Φλώρινας δεν είναι μια μονοσήμαντη στατική γεωγραφική έννοια. Είναι πολύ περισσότερο οι άνθρωποί του, η απαράμιλλης ομορφιάς φύση του, ο πολιτισμός του, η μακραίωνη ιστορία του, οι αρχές και οι αξίες του. Είναι ο τόπος που ενέπνευσε γενεές.
Αυτή την «εικόνα» ως μια άρρητη αφήγηση της παράδοσης του τόπου μας επιχειρούμε να προβάλλουμε στο πολιτιστικό μας λογότυπο. Στην πρώτη του, μάλιστα, παρουσία στην πρόσφατη διεθνή τουριστική έκθεση Philoxenia, το νέο μας logo κέρδισε τις εντυπώσεις και απέσπασε το ενδιαφέρον επισκεπτών, τουριστικών φορέων και ακαδημαϊκών στα πεδία της διαφήμισης και του τουρισμού. Είναι πλέον είναι στο χέρι μας ως τοπική κοινωνία να στηρίξουμε αυτή την πρωτοβουλία, που γίνεται για πρώτη φορά στην ιστορία του Δήμου μας, να την προβάλλουμε και να την προωθήσουμε.
Κυρίες και κύριοι,
Θεωρώ πως το όραμά μας βρίσκει πλήρη εφαρμογή στα λόγια της αυθεντίας στον τομέα του Branding τόπου, Keith Dinnie, που αναφέρει πως «η ανάπτυξη της ταυτότητας ενός τόπου δεν είναι διαφήμιση, αλλά ούτε και marketing. Είναι μία φιλοσοφία ευτυχίας πρώτα των ανθρώπων και στη συνέχεια δημιουργία ατμόσφαιρας που να αγαπιέται».
Και πράγματι η επίσκεψη στον Δήμο Φλώρινας είναι ένα βίωμα, ένα συναίσθημα αρμονίας, που μας καλεί όλους μας να το ανακαλύψουμε”.