Τον αναφέρουν χρόνια τώρα αυτοί που ασχολούνται με τα κοινά. Τον επαναλαμβάνουν οι νεότεροι διαρκώς σαν μια σπουδαία ευκαιρία ανάπτυξης για τη Δυτική Μακεδονία.
Του Κων/νου Τζέκη
Για να ευοδωθεί μια τέτοια προσπάθεια, αφού και τα θαύματα για να πραγματοποιηθούν χρειάζεται πίστη, πρέπει να ιδρώσουμε πολύ και να δημιουργήσουμε πρωτότυπες μορφές τουριστικού ενδιαφέροντος.
Πρέπει να καταρτισθεί ενιαίο στρατηγικό πλάνο, για όλες τις περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας, αφού η περιοχή είναι εύκολα προσβάσιμη για τους τουρίστες και σε λίγο χρόνο. Με οδήγηση ούτε μιας ώρας μπορεί κανείς να επισκεφθεί όποια περιοχή επιθυμεί.
Κατ’ αρχήν πρέπει να επιμερισθούν οι δράσεις ενδιαφέροντος ανά περιοχή, ώστε ο επισκέπτης να επιλέγει με ευκολία το θέμα ενδιαφέροντός του.
Η Καστοριά για τη γούνα, τις εκκλησίες, τη λίμνη, τη φωτογραφία, τα τοπικά δρώμενα. Τα Γρεβενά για το χιονοδρομικό κέντρο, τη Βάλια Κάλντα, τον φυσικό δασικό πλούτο, τα μανιτάρια, την κτηνοτροφία, την υλοτομία, τις κατασκευές από ξύλο, το ιστορικό Μοναστήρι της Ζάβορδας. Η Κοζάνη για τη λίμνη της, για τα Κοζανίτικα δρώμενα, για την μαγειρική της, για το Μουσείο της, τα Αρχαία της Αιανής, τα κρασιά και τη γούνα της Σιάτιστας , για τα παραδοσιακά κτίσματα της, για την αλιεία στη λίμνη, για τα Παρχάρια των Σερβίων και τα κάστρα του, για τα φρούτα των Πύργων και του Βελβεντού, για τον βιομηχανικό τουρισμό των εργοστασίων της ΔΕΗ. Η Φλώρινα για τις Πρέσπες με τους απαράμιλλους κατοπτρισμούς τους, το χιονοδρομικό κέντρο, την αρχιτεκτονική της, τον απαράμιλλο φυσικό πλούτο, τη γραφική πόλη και τη ζωγραφική της, αλλά και τον πλούσιο τοπικό πολιτισμό.
Σίγουρα υπάρχουν και άλλα αντικείμενα που θα μπορούσε ο εναλλακτικό τουρισμός να πλουτίσει τα βαλάντια των εμπόρων και κατασκευαστών της περιοχής μας, αλλά χρειάζεται πίστη, μελέτες υλοποίησης δράσεων, έξυπνη στρατηγική και κοινή προσπάθεια από όλους, ο καθένας στο στρατηγικό του πεδίο που συμφωνήθηκε να ενασχοληθεί.
Αν δεν υπάρξουν υποδομές, ενδιαφέρουσες προτάσεις, πρωτότυπα δρώμενα, έξυπνα πλασαρισμένα που να απευθύνονται κάθε φορά σε ομάδες πληθυσμού με τα ειδικά ενδιαφέροντα των δράσεών μας, ας μην περιμένουμε να αναπτύξουμε εναλλακτικό τουρισμό.
Για παράδειγμα πότε οι ταβέρνες της περιοχής θα σερβίρουν φαγητά ή γλυκά με κρόκο, αρωματικά φυτά του Βοίου, φρούτα Βελβεντού ή Πύργων; Πότε θα σερβίρουν μανιτάρια των Γρεβενών και τοπικά προϊόντα; Πότε θα κατασκευασθεί ένας παραλίμνιος δρόμος στη λίμνη Πολυφύτου, με υποδομές ελλιμενισμού σκαφών; Πότε θα αναδείξουμε την καταπληκτική Ζάβορδα με τους Κώδικές της; Πότε θα δημιουργηθούν υποδομές βιομηχανικού τουρισμού για την επίσκεψη μαθητών στα εργοστάσια παραγωγής ηλεκτρισμού; Πότε θα καταγραφούν τα δρώμενα της Δυτικής Μακεδονίας σε ενιαίο σύστημα πληροφόρησης;
Με το παρόν άρθρο δεν επιθυμούμε να ανοίξουμε διαμάχη τοπικισμών αν κάτι δεν το καταγράψαμε και ούτε έχει σκοπό αυτή η σελίδα οποιασδήποτε εκμετάλλευσης. Σκέψεις που αν είναι χρήσιμες μπορούν να εμπλουτισθούν και να αποτελέσουν ψήγμα εναρκτήριας προσπάθειας.
Πίστη χρειάζεται, ιδέες, πάθος, όραμα, πείσμα και ιδίως στρατηγική με βήματα προσεκτικά και πολύ μεράκι. Όλα τα άλλα, όπως οικονομικά μέσα κλπ θα εξευρεθούν. Θα αναγκασθούν να εξευρεθούν.
Αλλά βρε αδελφέ πόσα χρήματα χρειάζονται να πεισθούν οι τοπικοί παρασκευαστές εδεσμάτων και τροφών να παρασκευάσουν έστω ένα φαγητό, ένα ποτό, μια πίττα, ένα γλυκό με κρόκο, αρωματικά φυτά, μανιτάρια; Πόσα χρήματα χρειάζονται να προωθηθούν τα τοπικά κρασιά; Πόσα χρήματα χρειάζονται να γίνει διαγωνισμός ψαρέματος, διαγωνισμός ομορφότερου ίππου, πρωτότυπου γουναρικού, πρωτότυπου ποιήματος τοπικής ντοπιολαλιάς; Πόσο κοστίζουν οι ιδέες που οι ανήσυχοι και έξυπνοι άνθρωποι της περιοχής Δυτικής Μακεδονίας μπορούν να σκεφθούν; Τίποτα.
Ανθρώπους με μεράκι αναζητούμε. Όμως έχει τόση ομίχλη η περιοχή μας και το κρύο παγώνει τα μυαλά………….