Συνέντευξη στη Φιλιώ Μπτούρη
«Τα εξωφρενικά γυαλιά του Αρίστου κάνουν τα αδύνατα δυνατά, όσο απίθανα και αν τα νομίζουμε»
Κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Παρέμβαση το πρώτο παιδικό βιβλίο της Αλεξίας Βόγδου με τίτλο: «Τα εξωφρενικά γυαλιά του Αρίστου». Πρόκειται για μια ευφάνταστη ιστορία δοσμένη με ένα πολύ ευρηματικό τρόπο και προσεγμένο λεξιλόγιο, όπου βοηθά τα παιδιά να ξεπεράσουν μία από τις πιο συνηθισμένες φοβίες τους. Την τόσο ιδιαίτερη ιστορία του Αρίστου ζωντανεύουν οι ξεχωριστές εικόνες του Γεράσιμου Χαλαντζούκα, ενώ οι λεξιλογικές ασκήσεις που παρεμβάλλονται στο παραμύθι και επιμελήθηκαν οι Κατερίνα Τσελίκα και Σταυρούλα Γκουντούλα θα βοηθήσουν τα παιδιά να ασκήσουν και την κριτική τους σκέψη, πέρα από το να ψυχαγωγηθούν.
-Κα Βόγδου, ασχολείστε χρόνια με τη συγγραφή∙ αποφασίσατε, όμως, να εκδώσετε ένα παιδικό βιβλίο. Σας επηρέασε το γεγονός ότι είστε μητέρα;
Πιστεύω πως μια μητέρα έχει ως πρωταρχικό σκοπό την φροντίδα των παιδιών της, υλικά και πνευματικά. Συνεπώς, η σκέψη να εκδώσω ένα παιδικό βιβλίο σχετίζεται με την οικογένεια και τα παιδιά. Επιθυμία μου ήταν να το γράψω για τα παιδιά μου πρώτα. Επίσης, οι προσωπικές μου εμπειρίες με τα παιδιά συνέβαλαν σε αυτό.
-Τι κάνει «εξωφρενικά» τα γυαλιά του Αρίστου και τον ίδιο ξεχωριστό; Πως προέκυψε η ιδέα του;
Με τον όρο εξωφρενικά εννοείται κάτι που είναι ασυνήθιστο, παράδοξο. Έτσι και στον τίτλο του βιβλίου τα γυαλιά θεωρούνται ασυνήθιστα γιατί εισάγουν τον αναγνώστη σε ένα φανταστικό κόσμο όπου όλα μπορούν να συμβούν, όσο απίθανα κι αν τα νομίζουμε. Είναι αυτά τα παράδοξα γυαλιά, όπου κάνουν τα αδύνατα δυνατά και ευτυχισμένο τον ήρωα. Ακόμη, ο Αρίστος μέσα από τα εξωφρενικά γυαλιά του παύει να νιώθει μειονεκτικά, αποδέχεται το πρόβλημα με την όρασή του και γίνεται αποδεκτός από τους φίλους του, ξεχωρίζει στο σχολείο και ξαναβρίσκει την αυτοπεποίθησή του.
-Η ιστορία του Αρίστου είναι δοσμένη μέσα από ένα περίτεχνο λεξιλόγιο. Είναι ένας τρόπος αυτός στο να ασκηθούν τα παιδιά από νωρίς να κάνουν ορθή χρήση της γλώσσας; Αυτό εξυπηρετούν και οι λεξιλογικές, κατά βάση, ασκήσεις, που πλαισιώνουν το παραμύθι;
Ακριβώς, διότι εκτός από τον εμπλουτισμό του λεξιλογίου τα παιδιά ασκούνται στην ορθή χρήση της γλώσσας σε μια εποχή που διακατέχεται σε μεγάλο βαθμό από λεξιπενία καθώς και από την υπέρμετρη χρήση των ηλεκτρονικών μέσων (internet, παιχνίδια στο διαδίκτυο κ.α.), τα οποία αποσπούν περισσότερο την προσοχή του παιδιού και οι ξενόφερτες λέξεις που κυριαρχούν πλέον στην καθημερινότητά μας.
-Πως πιστεύετε επηρεάζουν τα βιβλία την ψυχολογία των παιδιών;
Σύμφωνα με έρευνες που έχουν γίνει, τις οποίες ενστερνίζομαι σε μεγάλο βαθμό, πιστεύω πως μέσα από την ανάγνωση το παιδί ανακαλύπτει βασικά συναισθήματα, διαμορφώνεται η προσωπικότητά του, συμβάλει στην ψυχική ωρίμανση και στην ανάπτυξη της φαντασίας του. Επίσης σταθεροποιεί και ευρύνει την εμπειρία του παιδιού για τη γύρω πραγματικότητα, το ψυχαγωγεί και γενικότερα βοηθά στην κοινωνικοποίησή του.
-Θεωρείτε ότι έχει καλλιεργηθεί σε ικανοποιητικό βαθμό η παιδική λογοτεχνία στη χώρα μας;
Η παιδική λογοτεχνία αποτελεί μέσο διαπαιδαγώγησης και ψυχαγωγίας αλλά και γλωσσικής καλλιέργειας. Πιστεύω πως, σε σχολικό επίπεδο, η φιλαναγνωσία προωθείται ικανοποιητικά, ωστόσο θα μπορούσε να ενισχυθεί με διαφορές δράσεις, όπως λογοτεχνικοί διαγωνισμοί για τους μαθητές, συναντήσεις με συγγραφείς κτλ. Από την άλλη πλευρά, οι γονείς οφείλουμε να εμφυσήσουμε την αγάπη για το βιβλίο, χαρίζοντας βιβλία στα παιδιά μας, σε συνδυασμό όμως με την εμπειρία της ανάγνωσης στην θαλπωρή της οικογένειας. Πόσο ευχάριστες είναι οι μνήμες όλων μας όταν κάποιο πρόσωπο της οικογένειας μας διάβαζε μία ιστορία!
-Θα υπάρξουν επόμενες «περιπέτειες» του Αρίστου;
Έχει ειπωθεί πως ένα βιβλίο έχει δύο δημιουργούς, αυτόν που το γράφει και αυτόν που διαβάζει. Συνεπώς, εάν θα υπάρξει συνέχεια θα εξαρτηθεί από την ανταπόκριση του αναγνωστικού κοινού. Πέρα από αυτό, όμως, πιστεύω στην μοναδικότητα των έργων και νομίζω πως ο Αρίστος αποτελεί μια αυτοτελή ιστορία. Άλλωστε, έπεται συνέχεια με ένα παραμύθι που ολοκληρώνω σιγά σιγά, με πρωταγωνιστές τα αγανακτισμένα ζώα! Επιπλέον, γράφω παράλληλα ένα ιστορικό μυθιστόρημα που θα απευθύνεται σε εφήβους.
***
Η Αλεξία Βόγδου γεννήθηκε στην Κοζάνη, σπούδασε στη Φιλοσοφική σχολή Αθηνών στο τμήμα της Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, συνεχίζει τις μεταπτυχιακές της σπουδές στην εκπαίδευση στο Ανοικτό Ελληνικό Πανεπιστήμιο ενώ παράλληλα φοιτά στο τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Από το 2006 υπηρετεί στην Πολεμική Αεροπορία ως μόνιμο στέλεχος. Είναι μητέρα πέντε παιδιών. Από τα μαθητικά της χρόνια ασχολείται με τη συγγραφή διηγημάτων και ποίησης και αυτό είναι το πρώτο της παιδικό βιβλίο.