H βιωσιμότητα και η μόδα μπορούν να πάνε μαζί λέει σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο εκπρόσωπος της Κομισιόν για το περιβάλλον, τις θαλάσσιες υποθέσεις, τις μεταφορές και το νεο ευρωπαικό Bauhaus, Ανταλμπέρ Γιανζ εξηγώντας τη Στρατηγική που έχει προτείνει η Επιτροπή με στόχο κλωστουφαντουργικά προϊόντα πιο φιλικά στο περιβάλλον. Όπως αναφέρει ο κ. Γιανζ «η εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, η καταστροφή της φύσης και η ρύπανση κάνουν την Ευρώπη ευάλωτη» επισημαίνοντας ότι «η ευρωπαϊκή κατανάλωση κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων έχει τον τέταρτο υψηλότερο αντίκτυπο στο περιβάλλον». Επιπροσθέτως, υπογραμμίζει τη σημασία που έχει μια τέτοια μετάβαση στην αγορά εργασίας: «Δημιουργούνται ταυτόχρονα θέσεις εργασίας: για κάθε 1.000 τόνους επαναχρησιμοποιούμενων κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων, κατά μέσο όρο δημιουργούνται από 20 έως 35 θέσεις εργασίας».
Τέλος, ο Ανταλμπέρ Γιανζ σημειώνει ότι η μόδα είναι ένας μόνο τομέας, αντίστοιχες προσπάθειες κάνει η Κομισιόν όσον αφορά και άλλους κλάδους και κάνει αναφορά στο Ευρωπαϊκό Bauhaus, δράσεις για το οποίο διοργανώνονται από 9-12 Ιουνίου σε ολόκληρη της Ευρώπη με στόχο ένα ακόμη βήμα προς την Πράσινη Συμφωνία.
Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη του Ανταλμπέρ Γιανζ στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και τη δημοσιογράφο Ειρήνη Ζαρκαδούλα:
Ερ: Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε τη στρατηγική της για τη βιωσιμότητα των κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων. Τι σημαίνει αυτή η Στρατηγική και τι απαντάτε στους επικριτές οι οποίοι θα μπορούσαν να πουν γιατί χρειαζόμαστε μια τέτοια Στρατηγική σε τόσο κρίσιμη περίοδο;
ΑΠ: Όλοι έχουν ακούσει για τη στρατηγική της ΕΕ για τον μετασχηματισμό της οικονομίας μας – την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία. Έχουμε δει τα τελευταία χρόνια πώς η εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, η καταστροφή της φύσης και η ρύπανση κάνουν την Ευρώπη ευάλωτη. Εργαζόμαστε στα κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα σε αυτό το πλαίσιο, γιατί μετά το φαγητό, τη στέγαση και την κινητικότητα, η ευρωπαϊκή κατανάλωση κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων έχει τον τέταρτο υψηλότερο αντίκτυπο στο περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή. Μόνο περίπου το 1% των κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων ανακυκλώνεται σήμερα σε νέα υφάσματα. Ταυτόχρονα, γνωρίζουμε ότι τα κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα μπορούν να παραχθούν με ανεπαρκή σεβασμό των κοινωνικών δικαιωμάτων στον κόσμο, ενώ η ποιότητα στην αγορά μας δεν είναι πάντα καλή. Υπάρχουν μεγάλες ευκαιρίες για να τεθούν πιο ισχυρές βάσεις σε αυτόν τον σημαντικό τομέα και όσο πιο γρήγορα ενεργούμε, τόσο πιο γρήγορα θα ωφεληθούμε όλοι.
«Θέλουμε να κάνουμε τη «γρήγορη μόδα» να φύγει από τη μόδα με στόχο πιο ανθεκτικά και βιώσιμα ρούχα»
Ερ: Η Στρατηγική εστιάζει επίσης στη γρήγορη μόδα. Μπορείτε να μας εξηγήσετε τι εννοούμε να μιλάμε για γρήγορη μόδα και πώς η στρατηγική συμβάλλει στην αλλαγή του πάθους μας για τη γρήγορη μόδα;
ΑΠ: Η γρήγορη μόδα είναι μια τάση που εμφανίστηκε τα τελευταία 20 χρόνια περίπου: πρόκειται για εταιρείες που μας ενθαρρύνουν να συνεχίσουμε να αγοράζουμε όλο και περισσότερα ρούχα που δεν διαρκούν πολύ, που γίνονται γρήγορα για να ανταποκρίνονται στις τελευταία τάσεις. Ως αποτέλεσμα, κάθε χρόνο, απορρίπτουμε περίπου 11 κιλά υφασμάτων ανά άτομο. Με τη δική μας στρατηγική, θέλουμε να τερματίσουμε αυτή τη μη βιώσιμη τάση, να κάνουμε τη «γρήγορη μόδα» να φύγει από τη μόδα. Μέχρι το 2030, εμείς θέλουμε όλα τα ρούχα να είναι ανθεκτικά, να μπορούν να επιδιορθωθούν, να είναι ανακυκλώσιμα. Με αυτόν τον τρόπο μπορούμε να παραμείνουμε μοντέρνοι χωρίς να χρειάζεται να είμαστε σπάταλοι.
Ερ: Υπάρχουν κάποια βήματα για να βοηθηθούν οι επιχειρήσεις κατά τη μεταβατική περίοδο; Πιστεύετε ότι οι βιομηχανίες είναι πρόθυμες να συνεργαστούν;
ΑΠ: Φυσικά, έχουμε συνεργαστεί στενά με τις επιχειρήσεις για την προετοιμασία της στρατηγικής. Είναι ένας κλάδος που απασχολεί 1,5 εκατομμύριο ανθρώπους στην Ευρώπη, επομένως είναι ένας πολύ σημαντικός εταίρος. Ο κλάδος χρειάζεται να ενσωματώσει τις αρχές της κυκλικότητας στα επιχειρηματικά του μοντέλα και να ελαχιστοποιεί το περιβαλλοντικό του αποτύπωμα. Οι παραγωγοί, οι διανομείς και οι εταιρείες (brands) μπορούν όλοι να επωφεληθούν από τις ευκαιρίες της αγοράς που συνδέονται με την κυκλικότητα. Αυτές οι προσπάθειες θα δημιουργήσουν νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες και ενισχύσουν την ανθεκτικότητα. Οι ευρωπαϊκές εταιρείες μπορούν να είναι πρωτοπόρες στο να προσφέρουν στους καταναλωτές νέες υπηρεσίες στα επιχειρησιακά τους μοντέλα ή στη χρήση ψηφιακών τεχνολογιών που επιτρέπουν στους καταναλωτές να διαμορφώσουν ή να προσαρμόσουν τα ρούχα που πρόκειται να αγοράσουν. Ξεκινώντας από το δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, έχουμε ξεκινήσει τις εργασίες με ολόκληρο τον κλάδο να δημιουργήσει μια «Μεταβατική Διαδρομή» για να τονώσει την ανταγωνιστικότητα του κλάδου.
«Ρούχα υψηλότερης ποιότητας συμβάλλουν στην εξοικονόμηση χρημάτων, ενώ δημιουργούνται και νέες θέσεις εργασίας»
Ερ: Από την άλλη πλευρά, οι καταναλωτές θα μπορούσαν να ισχυριστούν ότι είναι υπέρ προστασία του περιβάλλοντος και της αειφορίας, ωστόσο οι τιμές για τα βιώσιμα κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα ίσως δεν είναι λογικές. Είναι αλήθεια ή είναι κυρίαρχη λάθος άποψη;
ΑΠ: Το 88% των Ευρωπαίων πιστεύει ότι τα ρούχα πρέπει να φτιάχνονται για να διαρκούν περισσότερο. Φτηνό και ρούχο μπορεί να φαίνεται σαν μια καλή συμφωνία, αλλά η έρευνά μας δείχνει ότι παρά τις χαμηλότερες τιμές, κατά μέσο όρο στην πραγματικότητα αυξάνουμε τις συνολικές μας δαπάνες για ρούχα επειδή αγοράζουμε πολύ περισσότερα. Δεν εξοικονομούμε χρήματα, ενώ ταυτόχρονα δημιουργούμε τεράστια απόβλητα. Ρούχα υψηλότερης ποιότητας που διαρκούν περισσότερο και μετά μπορούν είτε να μεταπωληθούν, είτε να επιδιορθωθούν και να προσαρμοστούν, είτε να ανακυκλωθούν, μπορούν πραγματικά να μας κάνει να εξοικονομήσουμε χρήματα. Δημιουργούνται ταυτόχρονα θέσεις εργασίας: για κάθε 1.000 τόνους επαναχρησιμοποιούμενων κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων, κατά μέσο όρο δημιουργούνται από 20 έως 35 θέσεις εργασίας.
Ερ: Η βιωσιμότητα και η μόδα μπορούν να πάνε χέρι-χέρι;
ΑΠ: Ναι! Η Ευρώπη ήταν πάντα η ήπειρος της μόδας, ενώ η «γρήγορη μόδα» είναι μόνο μια πρόσφατη τάση. Είμαστε βέβαιοι ότι η δημιουργικότητα και το πάθος του κλάδου μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την εξεύρεση βιώσιμων, επαναχρησιμοποιήσιμων, ανακυκλώσιμων λύσεων. Αυτή δεν είναι μια πρόκληση που αφορά μόνο στη μόδα, αλλά πολλές βιομηχανίες πρέπει να αναζητήσουν ένα πιο βιώσιμο μέλλον, για παράδειγμα στην αρχιτεκτονική ή τον αστικό σχεδιασμό. Αυτός είναι ο λόγος που ξεκινήσαμε ένα πολιτιστικό έργο, το Νέο Ευρωπαϊκό Bauhaus, για να φέρει μια δημιουργική διάσταση στην Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία. Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για αυτό από τη βιομηχανία της μόδας. Για παράδειγμα διοργανώθηκε πέρυσι ένα μεγάλο συνέδριο από το Fashion Council της Γερμανίας.