• Επικοινωνία
  • Ο Καιρός Live
  • Αγγελίες
  • Πρωτοσέλιδα
Κυριακή, 14 Δεκεμβρίου, 2025
Θάρρος Κοζάνης
Optika Katanas
  • Κοζάνη
  • Δυτική Μακεδονία
  • Ελλάδα
  • Επικαιρότητα
  • Κόσμος
  • Οικονομία
  • Περιβάλλον
  • Πολιτισμός
  • Τουρισμός
  • Υγεία
  • Αθλητικά
  • Απόψεις
  • Αγγελίες
No Result
View All Result
  • Κοζάνη
  • Δυτική Μακεδονία
  • Ελλάδα
  • Επικαιρότητα
  • Κόσμος
  • Οικονομία
  • Περιβάλλον
  • Πολιτισμός
  • Τουρισμός
  • Υγεία
  • Αθλητικά
  • Απόψεις
  • Αγγελίες
No Result
View All Result
Morning News
No Result
View All Result
  • Κοζάνη
  • Δυτική Μακεδονία
  • Ελλάδα
  • Επικαιρότητα
  • Κόσμος
  • Οικονομία
  • Περιβάλλον
  • Πολιτισμός
  • Τουρισμός
  • Υγεία
  • Αθλητικά
  • Απόψεις
  • Αγγελίες
VELVITA

Αρχική » Πολιτισμός » Θέατρο » Θανάσης Σαράντος: Ο Οιδίπους είναι ο καθένας μας τη στιγμή που καταρρέει η ψευδαίσθηση πως ελέγχει τη μοίρα του

Θανάσης Σαράντος: Ο Οιδίπους είναι ο καθένας μας τη στιγμή που καταρρέει η ψευδαίσθηση πως ελέγχει τη μοίρα του

Θάρρος
23/10/2025
Θέατρο
Χρόνος Ανάγνωσης: 1 λεπτό
A A
Θανάσης Σαράντος: Ο Οιδίπους είναι ο καθένας μας τη στιγμή που καταρρέει η ψευδαίσθηση πως ελέγχει τη μοίρα του

Συνέντευξη παραχώρησε ο  σκηνοθέτης Θανάσης Σαράντος με αφορμή την θεατρική παράσταση "Οιδιπους τύραννος" που θα ανέβει στην Κοζάνη το ερχόμενο Σαββατοκύριακο στην αίθουσα τέχνης. Ο κ. Σαράντος μας εξηγεί αναλυτικά τι θα παρακολουθήσουμε και πως θα αγαπήσουμε...την παράσταση. 

Η παράσταση «Οιδίπους Τύραννος» διανύει τον τρίτο χρόνο της πορείας της και έχει ήδη αποσπάσει το Βραβείο Σκηνοθεσίας “Κάρολος Κουν” 2024.

Τι σημαίνει για εσάς αυτή η αναγνώριση και ποια ήταν η αφετηρία της σκηνοθετικής σας προσέγγισης;

Fylliana-InPost

Το βραβείο αυτό δεν είναι επιβεβαίωση, είναι ευθύνη. Δεν το βιώνω ως επιστέγασμα, αλλά ως κάλεσμα να συνεχίσω βαθύτερα, με μεγαλύτερη ταπεινότητα. Γιατί όταν αγγίζεις ένα έργο όπως ο Οιδίπους Τύραννος, δεν το σκηνοθετείς απλώς — αφήνεις να σε σκηνοθετήσει εκείνο.

Η αφετηρία μου ήταν η ανθρώπινη απορία απέναντι στη μοίρα. Ο Οιδίποδας δεν είναι μια μορφή του παρελθόντος· είναι το ίδιο μας το πρόσωπο όταν αντικρίζουμε την αλήθεια χωρίς φίλτρα. Δεν με ενδιέφερε να αναπαραστήσω τον μύθο, αλλά να τον ανασυστήσω ως ζωντανή εμπειρία: μέσα από το σώμα, τη φωνή, την αναπνοή και τον ρυθμό των ηθοποιών. Στόχος μου δεν ήταν να ερμηνεύσω τον Σοφοκλή, αλλά να τον αφουγκραστώ· να επιτρέψω στο κοινό να βιώσει όχι μια ιστορία, αλλά ένα κάλεσμα — την αναμέτρηση του ανθρώπου με το ίδιο του το σκοτάδι.

Αναφέρετε στο σημείωμά σας ότι η τραγωδία είναι «της γνώσης και της αυτογνωσίας». Πώς μεταφέρεται αυτή η ιδέα σήμερα, σε μια εποχή γεμάτη πληροφορία αλλά συχνά χωρίς ουσιαστική επίγνωση;

Ζούμε μέσα σε έναν καταιγισμό πληροφορίας, αλλά η ψυχή μας παραμένει συχνά αναλφάβητη. Ξέρουμε τα πάντα και δεν γνωρίζουμε τίποτα. Κάθε μέρα παρακολουθούμε, σχεδόν απαθείς, εικόνες φρίκης από τη Γάζα — ανθρώπους ξεριζωμένους, παιδιά θαμμένα κάτω από τα ερείπια — και όμως η γνώση αυτή δεν μας μεταμορφώνει. Την προσπερνάμε σαν ένα ακόμη γεγονός στην οθόνη μας. Σαν να μην μας αφορά ένα ολοκαύτωμα που συμβαίνει σε ζωντανή μετάδοση δίπλα μας. Αυτή είναι η πιο επικίνδυνη μορφή άγνοιας: η απώλεια της ικανότητας να νιώθουμε, να συμμετέχουμε, να αναλαμβάνουμε ευθύνη.

Η γνώση του Οιδίποδα δεν είναι γνώση διανοητική· είναι γνώση που πονάει, που περνά μέσα από την απώλεια, από τη συντριβή, από τη γύμνωση απέναντι στην αλήθεια. Είναι η γνώση που γεννιέται όταν ο άνθρωπος δεν μπορεί πια να στραφεί αλλού.

Πώς ισορροπήσατε ανάμεσα στους δύο ρόλους — του σκηνοθέτη και του ερμηνευτή του Οιδίποδα; Υπάρχει σημείο όπου ο ένας ρόλος “κυριαρχεί” πάνω στον άλλον;

Για μένα, οι δύο ρόλοι δεν συγκρούονται — συνομιλούν. Ο σκηνοθέτης είναι η συνείδηση, ο ηθοποιός είναι το σώμα. Ο ένας αναζητά τη δομή, ο άλλος παραδίδεται στο άγνωστο. Υπάρχουν στιγμές που ο ηθοποιός με οδηγεί εκεί όπου ο σκηνοθέτης δεν θα τολμούσε να πάει· και άλλες όπου ο σκηνοθέτης συγκρατεί τον ηθοποιό από το να χαθεί στο συναίσθημα.

Στον Οιδίποδα δεν υπάρχει απόσταση — ο σκηνοθέτης βλέπει, ο ηθοποιός βιώνει, και οι δύο μαζί προσπαθούν να αγγίξουν την αλήθεια. Κάθε παράσταση είναι μια τελετουργία ελέγχου και απώλειας· κι εκεί, στο μεταίχμιο αυτών των δύο, γεννιέται το θέατρο.

Στη Μογγολία, η Αγγελική Λεμονή τιμήθηκε με βραβείο γυναικείας ερμηνείας. Πώς είναι η συνεργασία σας μαζί της, ειδικά δεδομένου ότι ενσαρκώνει τόσο την Ιοκάστη όσο και τον Τειρεσία;

Η Αγγελική είναι πολύτιμη σύντροφος σε αυτή τη διαδρομή. Δεν ερμηνεύει απλώς δύο ρόλους· ενσαρκώνει δύο όψεις της ίδιας αλήθειας. Η Ιοκάστη και ο Τειρεσίας είναι, ουσιαστικά, καθρέφτες του Οιδίποδα — η φωνή του έρωτα και η φωνή της γνώσης, η τρυφερότητα και η αποκάλυψη.

Η συνεργασία μας βασίζεται σε εμπιστοσύνη, σιωπή και βαθιά εσωτερική ακρόαση. Στο θέατρο που με ενδιαφέρει, δεν υπάρχουν “ρόλοι” με τη στενή έννοια· υπάρχει μόνο η πράξη της μετάβασης, η μεταμόρφωση του ανθρώπου. Η Αγγελική διαθέτει αυτή την ικανότητα να μεταμορφώνεται χωρίς να “παίζει”. Να ζει κάθε στιγμή την ένταση ανάμεσα στο φως και το σκοτάδι. Αυτό είναι η ουσία της τραγωδίας — να γίνεται ο ηθοποιός αγωγός του αόρατου.

Τι θα θέλατε να πάρει μαζί του ο θεατής φεύγοντας από την παράσταση;

Θα ήθελα να φύγει πιο γυμνός και πιο αληθινός. Όχι “εντυπωσιασμένος”, αλλά συγκλονισμένος με την έννοια της μετακίνησης. Αν ο θεατής, έστω για λίγο, αναρωτηθεί «ποιος είμαι;» ή «τι βλέπω γύρω μου και δεν θέλω να δω;», τότε το θέατρο έχει επιτελέσει το χρέος του.

Ο Οιδίπους Τύραννος δεν είναι μια ιστορία για κάποιον άλλον· είναι ο καθρέφτης μας. Είναι η στιγμή που το “εγώ” αντικρίζει το ίδιο του το σκοτάδι. Θα ήθελα ο θεατής να φύγει με την αίσθηση πως η τραγωδία δεν τελειώνει στη σκηνή — συνεχίζεται μέσα μας, κάθε φορά που αντικρίζουμε τον κόσμο και προσπαθούμε, έστω με τρόμο, να μην τυφλωθούμε ξανά.

Σήμερα, μέσα σε αυτή την εποχή της εικονικής ευαισθησίας, ο Οιδίπους έρχεται να μας υπενθυμίσει τι σημαίνει να “βλέπεις” στ’ αλήθεια. Όχι με τα μάτια, αλλά με την ψυχή. Να αναγνωρίσεις ότι η τύφλωσή του είναι η δική μας: γνωρίζουμε το κακό, μα μένουμε αδρανείς. Η τραγωδία δεν προσφέρει παρηγοριά· προσφέρει κάθαρση μέσα από την αναμέτρηση με το σκοτάδι. Και αν υπάρχει ελπίδα σήμερα, είναι να ξαναβρούμε τη γνώση που δεν καταναλώνεται αλλά μας μεταμορφώνει — τη γνώση που μας επαναφέρει στην ευθύνη και στην ανθρωπιά.

Θέματα: Θανάσης Σαράντοςπαράσταση
Προηγούμενη Ανάρτηση

«Μύλος» στην εξεταστική για τον ΟΠΕΚΕΠΕ – Ο «φραπές» και η 78χρονη από την Κοζάνη που εισέπραξε 800.000 ευρώ

Επόμενη Ανάρτηση

School Hopping: Δυτική Μακεδονία, εκεί όπου η μάθηση γίνεται εμπειρία

Θάρρος

Θάρρος

Η καθημερινή εφημερίδα της Κοζάνης και της Δυτικής Μακεδονίας στην ηλεκτρονική της έκδοση.
Νέα, Ειδήσεις, Επικαιρότητα, αθλητικά, άρθρα και απόψεις, αγγελίες από την Κοζάνη και την Δ. Μακεδονία.

Σχετικά Άρθρα

Μια κωμωδία που μας ταξιδεύει στην Ελλάδα του ’60
Θέατρο

Μια κωμωδία που μας ταξιδεύει στην Ελλάδα του ’60

11/12/2025
Η µαγεία των Χριστουγέννων πρέπει να επιστρέψει.
Θέατρο

Η µαγεία των Χριστουγέννων πρέπει να επιστρέψει – «Το Μαγικό Έλκηθρο του Αϊ Βασίλη» στην Κοζάνη

11/12/2025
Πτολεμαΐδα: παράσταση Γκόγκολ «Το Ημερολόγιο ενός τρελλού» στο τοπικό θέατρο
Θέατρο

Πτολεμαΐδα: «Το Ημερολόγιο ενός τρελλού» του Νικολάι Γκόγκολ

05/12/2025
Kοζάνη: «Η Μάσα και ο Αρκούδος, μια μεγάλη γιορτή»
Θέατρο

Kοζάνη: «Η Μάσα και ο Αρκούδος, μια μεγάλη γιορτή»

18/11/2025
Η οπερέτα «Θέλω να δω τον Πάπα!» στο ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης από την Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ
Θέατρο

Η οπερέτα «Θέλω να δω τον Πάπα!» στο ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης από την Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ

18/11/2025
Θέατρο ΠΑΡΕa: Mουσικοθεατρική παράσταση του Μιχάλη Πιτένη με τίτλο – Στους Δρόμους της Νύχτας
Θέατρο

Θέατρο ΠΑΡΕA: Mουσικοθεατρική παράσταση του Μιχάλη Πιτένη με τίτλο – Στους Δρόμους της Νύχτας

03/11/2025

Ροή Ειδήσεων

Εξιχνιάστηκε κλοπή από μονή στα Γρεβενά έπειτα από πολύμηνη έρευνα

Εξιχνιάστηκε κλοπή από μονή στα Γρεβενά έπειτα από πολύμηνη έρευνα

14/12/2025
Συμβολικό κλείσιμο των Δήμων  της  Δ.Μακεδονίας

Συμβολικό κλείσιμο των Δήμων της Δυτικής Μακεδονίας ζητά η ΠΕΔ

14/12/2025
Πέντε Έλληνες πεζογράφοι και βιβλία για τις γιορτές

Πέντε Έλληνες πεζογράφοι και βιβλία για τις γιορτές

14/12/2025
Τέλος η ομηρία από χρέη – Ρύθμιση ανάσα για επαγγελματίες

Τέλος η ομηρία από χρέη – Ρύθμιση ανάσα για επαγγελματίες

14/12/2025
Ανατροπή στις ασφαλιστικές εισφορές από το 2026 – Τι αλλάζει τελικά

Ανατροπή στις ασφαλιστικές εισφορές από το 2026 – Τι αλλάζει τελικά

14/12/2025
ADVERTISEMENT
ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ ΒΙΤΩΡΟΣ ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ
MyDei
Καζαντζιδου
Αιολική Βερμίου
Αναγγελία Γάμου με ένα Κλικ
Spiroulina Platensis
Φαρμακεία Κοζάνης
ADVERTISEMENT

Tharos Logo2022

© 2025 Θάρρος
Εκδοτική Ενημερωτική Ι. Κορομήλης Α.Ε.
Θάρρος: Η Ημερήσια Ενημέρωση της Κοζάνης και της Δυτικής Μακεδονίας
Το Θάρρος είναι ένα από τα ιστορικά μέσα ενημέρωσης της περιοχής, προσφέροντας αξιόπιστη κάλυψη σε πολιτική, κοινωνία, οικονομία, πολιτισμό και αθλητισμό, τόσο στην έντυπη όσο και στη ψηφιακή του μορφή.

Ειδήσεις, Νέα για την Κοζάνη και την Δυτική Μακεδονία - Καθημερινή ενημέρωση

  • To Θάρρος
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Cookies
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Πολιτική κατά της Διαφθοράς
  • Δήλωση Εχεμύθειας
  • Πρωτοσέλιδα Εφημερίδων
  • Δήλωση συμμόρφωσης

Social Media

Tharos Logo2022

Εκδοτική Ενημερωτική Ι. Κορομήλης Α.Ε.
Ηλεκτρονική Εφημερίδα Κοζάνης και Δ. Μακεδονίας
  Τσόντζα 2, 50131, Κοζάνη
  +30 2461038611
Α.Φ.Μ.: 094329106
Δ.Ο.Υ. Κατερίνης
Ιδιοκτήτης: Εκδοτική Ενημερωτική Ι Κορομήλης Α.Ε.
Νόμιμος Εκπρόσωπος: Μαρία Κορομήλη
Διευθυντής Σύνταξης: Μαρία Κορομήλη
Διευθυντής Ιστοσελίδας: Άγγελος Κεσανλής
Διαχειριστής Ιστοσελίδας: Άγγελος Κεσανλής
Δικαιούχος Του Ονόματος Τομέα - Domain Name:
Εκδοτική Ενημερωτική Ι Κορομήλης Α.Ε.

No Result
View All Result
  • Αγγελίες | Εργασία – Ακίνητα
  • Επικοινωνία
  • Ο Καιρός Τώρα
  • Πρωτοσέλιδα Εφημερίδων
  • Αθλητικά
  • Άρθρα-Απόψεις
  • Κοζάνη
    • Βόιο
    • Εορδαία
    • Κοζάνη
    • Σέρβια
  • Δυτική Μακεδονία
    • Γρεβενά
    • Καστοριά
    • Φλώρινα
  • Ελλάδα
    • Δημόσιο
    • Εκλογές
    • Ιστορία
    • Κοινωνία
    • Παιδεία
    • Πολιτική
  • Κόσμος
    • Βαλκάνια
    • Ευρώπη
  • Επικαιρότητα
    • Media
    • Δελτία Τύπου
    • Θέματα
    • Εκδηλώσεις
    • Κοινωνικά
    • Ρεπορτάζ
    • Συνεντεύξεις
  • Οικονομία
    • Αγορά
    • Αγροτικά
    • Ακίνητα
    • Ενέργεια
    • Επιχειρήσεις
    • Εργασία
    • Εφορία
    • Καριέρα
  • Περιβάλλον
  • Πολιτισμός
    • Cinema – Tv
    • Βιβλίο
    • Διάστημα
    • Εικαστικά
    • Θέατρο
    • Λογοτεχνία
    • Μουσική
    • Ποίηση
    • Φιλοζωία
    • Φωτογραφία
  • Τεχνολογία
    • Αυτοκίνητο
  • Τουρισμός
  • Τρόπος Ζωής
    • Γεύσεις
    • Μόδα – Design
  • Υγεία
    • Διατροφή
    • Ψυχολογία

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

No Result
View All Result
  • Αγγελίες | Εργασία – Ακίνητα
  • Επικοινωνία
  • Ο Καιρός Τώρα
  • Πρωτοσέλιδα Εφημερίδων
  • Αθλητικά
  • Άρθρα-Απόψεις
  • Κοζάνη
    • Βόιο
    • Εορδαία
    • Κοζάνη
    • Σέρβια
  • Δυτική Μακεδονία
    • Γρεβενά
    • Καστοριά
    • Φλώρινα
  • Ελλάδα
    • Δημόσιο
    • Εκλογές
    • Ιστορία
    • Κοινωνία
    • Παιδεία
    • Πολιτική
  • Κόσμος
    • Βαλκάνια
    • Ευρώπη
  • Επικαιρότητα
    • Media
    • Δελτία Τύπου
    • Θέματα
    • Εκδηλώσεις
    • Κοινωνικά
    • Ρεπορτάζ
    • Συνεντεύξεις
  • Οικονομία
    • Αγορά
    • Αγροτικά
    • Ακίνητα
    • Ενέργεια
    • Επιχειρήσεις
    • Εργασία
    • Εφορία
    • Καριέρα
  • Περιβάλλον
  • Πολιτισμός
    • Cinema – Tv
    • Βιβλίο
    • Διάστημα
    • Εικαστικά
    • Θέατρο
    • Λογοτεχνία
    • Μουσική
    • Ποίηση
    • Φιλοζωία
    • Φωτογραφία
  • Τεχνολογία
    • Αυτοκίνητο
  • Τουρισμός
  • Τρόπος Ζωής
    • Γεύσεις
    • Μόδα – Design
  • Υγεία
    • Διατροφή
    • Ψυχολογία

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.