Πέμπτη, 26 Μαΐου, 2022
  • Επικοινωνία
  • Ο Καιρός
  • Αγγελίες
  • Πρωτοσέλιδα
Θάρρος | Ηλεκτρονική εφημερίδα Δυτικής Μακεδονίας
Optika Katanas
  • Κοζάνη
    • Δ. Βοίου
    • Δ. Εορδαίας
    • Δ. Κοζάνης
    • Δ. Σερβίων-Βελβεντού
  • Δυτική Μακεδονία
    • Γρεβενά
    • Καστοριά
    • Φλώρινα
  • Ελλάδα
    • Κοινωνία
    • Παιδεία
    • Πολιτική
  • Οικονομία
    • Αγροτικά
    • Ενέργεια
    • Επιχειρήσεις
    • Εργασία
  • Κόσμος
    • Ευρώπη
  • Πολιτισμός
    • Εκδηλώσεις
    • Τεχνολογία
    • Αυτοκίνητο
  • Άρθρα-Απόψεις
  • Αθλητικά
  • Περιβάλλον
  • Τουρισμός
  • Υγεία
    • Διατροφή
  • Τρόπος Ζωής
    • LifeStyle
    • Γεύσεις
  • Αγγελίες
No Result
View All Result
  • Κοζάνη
    • Δ. Βοίου
    • Δ. Εορδαίας
    • Δ. Κοζάνης
    • Δ. Σερβίων-Βελβεντού
  • Δυτική Μακεδονία
    • Γρεβενά
    • Καστοριά
    • Φλώρινα
  • Ελλάδα
    • Κοινωνία
    • Παιδεία
    • Πολιτική
  • Οικονομία
    • Αγροτικά
    • Ενέργεια
    • Επιχειρήσεις
    • Εργασία
  • Κόσμος
    • Ευρώπη
  • Πολιτισμός
    • Εκδηλώσεις
    • Τεχνολογία
    • Αυτοκίνητο
  • Άρθρα-Απόψεις
  • Αθλητικά
  • Περιβάλλον
  • Τουρισμός
  • Υγεία
    • Διατροφή
  • Τρόπος Ζωής
    • LifeStyle
    • Γεύσεις
  • Αγγελίες
No Result
View All Result
No Result
View All Result
Θάρρος | Ηλεκτρονική εφημερίδα Δυτικής Μακεδονίας

Αρχική » Πολιτισμός » Βιβλίο » Η μνήμη είναι εγγύηση ταυτότητας – Συνέντευξη της Μαρίας Δαλαμήτρου για το βιβλίο «Μνημοθόνη»

Η μνήμη είναι εγγύηση ταυτότητας – Συνέντευξη της Μαρίας Δαλαμήτρου για το βιβλίο «Μνημοθόνη»

σε Βιβλίο
ΘάρροςΘάρρος
Η Μνήμη Είναι Εγγύηση Ταυτότητας – Συνέντευξη Της Μαρίας Δαλαμήτρου Για Το Βιβλίο «Μνημοθόνη»
28/04/2022
Χρόνος Ανάγνωσης: 1 λεπτό
A A
0 0

«Η μνήμη είναι εγγύηση ταυτότητας. Κάθε άτομο έχει βέβαιη ταυτότητα στο παρόν μόνο χάρη στη συσσώρευση πραγμάτων, που έχει απωλέσει, στη μνήμη»

Συνέντευξη της Μαρίας Δαλαμήτρου για το βιβλίο «Μνημοθόνη»

Σχετικά Θέματα

Παρουσίαση του βιβλίου της Άννας Τανή – Καραχάλιου “Η ιστορία του Μακεδονικού Αγώνα”

«Εμμανουήλ και Αικατερίνη» το καινούριο μυθιστόρημα της Ρέας Γαλανάκη

Κυκλοφόρησε ο 5ος τόμος του περιοδικού «Αλιάκμονος ρους»

Κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Παρέμβαση η τελευταία συλλογή διηγημάτων της Μαρίας Δαλαμήτρου με τίτλο: «Μνημοθόνη». Αφορά ξεχωριστές ιστορίες, γραμμένες ως επί το πλείστον κατά την περίοδο της πανδημίας, που προβάλλουν τη δυναμική των αναμνήσεων. Τα αντικείμενα ως σύμβολα ενός περασμένου γεγονότος ή οι βαθιές εσώτερες σκέψεις μέσω της «Μνημοθόνης» μπορούν να αφήσουν πιο ανεξίτηλα σημάδια πάνω μας;

  • Η «Μνημοθόνη», τίτλος της τελευταίας σας συλλογής διηγημάτων, περιγράφεται ως ένας μηχανισμός ανάσυρσης αναμνήσεων· αξίζει, πιστεύετε, να αναμοχλεύουμε τα «παλιά»; Η «μνήμη» είναι ένας παράγοντας που συνδέεται με το παρόν και το μέλλον μας;

H μνήμη είναι εγγύηση ταυτότητας. Η ικανότητα ενός ατόμου να διατηρεί μία χρονική συνέχεια παρελθόντος-παρόντος εγγυάται την ταυτότητά του στο παρόν, ακόμη κι αν αυτή η χρονική συνέχεια, η ανάμνηση ή γνώση του παρελθόντος, σημαίνει επιβεβαίωση των απωλειών που έχει ζήσει αυτό το άτομο.  Γιατί γνώση ή ανάμνηση σημαίνει ήδη απόσταση από τη βιωμένη εμπειρία.  Κάθε άτομο, συνεπώς, έχει βέβαιη ταυτότητα στο παρόν μόνο χάρη στη συσσώρευση πραγμάτων, που έχει απολέσει, στη μνήμη.  Ακούγεται οξύμωρο.  Το μέλλον είναι εκείνη η στιγμή στην οποία θα κατανοηθεί, αναδρομικά, το παρόν, χτίζοντας έτσι περαιτέρω την ταυτότητα.  Στο εν λόγω διήγημα που εμφανίζεται η Μνημοθόνη, και δανείζει και το όνομά της στη συλλογή, διατυπώνονται οι δύο συνέπειες αναμόχλευσης της μνήμης: από τη μία, η συσκευή της Μνημοθόνης επιτρέπει τη διατήρηση της συνέχειας του “ποιος είμαι” στο παρόν, και από την άλλη, η ίδια η συσκευή ίσως έχει επιφέρει μία υπερπροβολή των αναμνήσεων παντού εις βάρος του παρόντος, μία αρχαιολαγνεία του οικείου, υποκειμενικού, παρελθόντος.

  • Διηγήματά σας, όπως η ιστορία του «Ρωμαίου» και της «Ιουλιέτας», είναι ποτισμένα από την πρωτόγνωρη εμπειρία της πανδημίας που βιώνουμε. Πώς σας επηρέασε η πραγματικότητα αυτή ως προς τη συγγραφή του βιβλίου;

O εγκλεισμός στο σπίτι λόγω των απαγορεύσεων που ίσχυαν την τελευταία διετία έδωσε ένα δώρο στους ανθρώπους: το δώρο του χρόνου.  Ξαφνικά ο χρόνος ήταν πολύς και η πραγματικότητα, για πρώτη φορά ίσως στην ιστορία της δικής μου γενιάς, ξεπέρασε τη φαντασία και τη λογοτεχνία: πανδημία, λοκντάουν, επικίνδυνος ιός, εικόνες καταστροφής, εικόνες που, για να τις επεξεργαστείς, έπρεπε να καταφέρεις την άρση δυσπιστίας, όπως έλεγαν οι Ρομαντικοί για τη λογοτεχνία: για να απολαύσεις ένα λογοτεχνικό έργο, πρέπει να άρεις τη δυσπιστία σου για την πλασματικότητά του, να το πιστέψεις σαν να συμβαίνει στα αλήθεια.  Μία τέτοια α-πιθανότητα που μας συνέβη στα αλήθεια ήταν η πανδημία, και ίσως οι ιστορίες μου ωχριούν μπροστά της.  Ήθελα, γράφοντάς τες, να θυμόμαστε στο μέλλον, εμείς και οι επερχόμενοι, πως τέτοιες α-πιθανότητες δεν είναι σπάνιες τελικά, ξεπερνούν σε φαντασία τη λογοτεχνία.

  • Πέρα από τις συλλογές διηγημάτων, έχετε εκδώσει και ποιητικές συλλογές. Υπάρχει κάτι συγκεκριμένο που ωθεί έναν συγγραφέα να εκφραστεί με τον ένα ή τον άλλο τρόπο ή πρόκειται για συγκυρία;

Nομίζω πως τα δύο είδη δεν διαφέρουν πολύ.  Ένα μεγάλο πεζό ποίημα είναι μία καλή μικροϊστορία, ενώ ένα σύντομο διήγημα, αν το μεταγράψεις σε άλλη διάταξη στο χαρτί, αν το “σπάσεις” στις περιόδους που το αποτελούν, γίνεται ένα πεζό ποίημα.  Το κοινό τους είναι η διάθεση για συμπύκνωση της συγκίνησης και η αφαιρετική ικανότητα, το διώξιμο των περιττών.

  • Έχοντας ασχοληθεί και με την αγγλική λογοτεχνία, νιώθετε πως έχει σας έχουν γοητεύσει περισσότερο οι Έλληνες ή οι Άγγλοι συγγραφείς. Τι σας έμεινε ως χαρακτηριστικό από την ενασχόλησή σας με τη λογοτεχνία τόσο της μίας όσο και της άλλης χώρας;

Πατρίδα μου οι Έλληνες συγγραφείς και χώρα μετανάστευσης οι Άγγλοι.  Η μελέτη των δεύτερων, της γλώσσας τους και στη γλώσσα τους, ήταν ένα σπουδαίο θεωρητικό εργαλείο αποστασιοποίησης: να βλέπεις ψύχραιμα και νηφάλια τη δική σου ποιητική παράδοση, να συνεκτιμάς τη δύναμη των σημείων της γλώσσας σε κάθε ξένη γλώσσα, και να “παίζεις” γράφοντας και δανειζόμενη σημαίνοντα από την παράδοση δύο χωρών.  Η γνώση γλωσσών είναι πρώτιστα εξοικείωση με αλλότριους ήχους και σημεία (στο χαρτί), είναι ένα ευχάριστο ξεβόλεμα, σαν αυτά που οφείλει να κάνει η καλή λογοτεχνία: καθιστά ανοίκεια την πραγματικότητα.  Πόσω μάλλον όταν η ξένη γλώσσα που μελετάς χρησιμοποιείται λογοτεχνικά, δηλαδή μεταφορικά – εκεί η μελέτη της ξένης γλώσσας είναι μία ανοικείωση εις διπλούν, ξένη η γλώσσα και τα σημεία της, ξένες (μεταφορικές) και οι σημασίες του έργου.  Νιώθω τυχερή για τους ανθρώπους με τους οποίους συναναστράφηκα στις μεταπτυχιακές μου σπουδές – ερευνητές και καθηγητές της Λογοτεχνίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης αλλά και στο Essex University της Αγγλίας.  Πριν είκοσι χρόνια, όταν σπούδαζα στη Θεσσαλονίκη, η Αγγλική Φιλολογία φιλοξενούσε ήδη μαθήματα όπως Λογοτεχνία του Φανταστικού, Επιστημονική Φαντασία, Αφροαμερικανοί Συγγραφείς, Φεμινιστική Θεωρία, Μετα-αποικιακό Θέατρο, Σπουδές Φύλου.  Δεν ξέρω πόσα άλλα τμήματα Φιλολογίας είχαν τη δύναμη να εμβαθύνουν κοινωνικά σε αυτές τις κατηγορίες γραφής.

  • Έχετε ένα ιδιαίτερο τρόπο γραφής. Υπάρχει κάποιο μοτίβο που συνηθίζετε να χρησιμοποιείτε ή κάποιο σύμβολο, όπως τα «βότσαλα»;

Ίσως είναι αυτή η αδυναμία μου να γράφω μεγάλα πεζά ποιήματα, που λένε μία ιστορία, ή διηγήματα που κρύβουν μία εικόνα, σαν τα σύμβολα της ποίησης.  Ίσως επειδή θεωρώ τα δύο είδη, και τα δύο μικρές φόρμες, πολύ κοντά το ένα στο άλλο τελικά.

  • Πιστεύετε πως ένας συγγραφέας γίνεται ή γεννιέται; H δημιουργική γραφή, μια «μόδα της εποχής», μπορεί να δημιουργήσει νέους συγγραφείς ή η έμπνευση και αποτύπωσή της στο χαρτί είναι κάτι έμφυτο;

Με όλο τον κίνδυνο να ακουστώ συντηρητική, θα υποστηρίξω πως η λογοτεχνική γραφή δε γίνεται να διδαχθεί.  Γίνεται να κατακτηθεί η γνώση της, ναι, η θεωρία της, τα είδη, τα ρεύματα, οι σχολές, αλλά δεν γίνεται να αναπαραχθεί αυτή, η λογοτεχνική γραφή, απλά και μόνο επειδή κατακτήθηκαν κάποιες γνώσεις.  Κι αυτό γιατί πιστεύω πως η γραφή, τα σύμβολά της, όπως όλα τα σύμβολα, όπως η γλώσσα, όπως η φωνή, ξεπηδούν από μία ανάγκη, από μία έλλειψη στο υποκείμενο, έλλειψη θεμελιώδη, ίσως και τραυματική.  Οι απώλειες που λέγαμε στην αρχή.  Πρέπει να χάσεις, για να θυμάσαι, πρέπει να θυμάσαι για να είσαι, πρέπει να χάσεις για να γράψεις για να εκτονώσεις όσα θυμάσαι.  Αυτό το ζεις.  Αυτό είσαι.  Δεν διδάσκεται.

Συνέντευξη στη Φιλιώ Μπτούρη

Ετικέτες: Μαρία ΔαλαμήτρουΜνημοθόνη
ShareTweetSharePinShareSend
Προηγούμενη Ανάρτηση

Η “Ηλιαχτίδα” δεν ξεχνά: Ευχαριστεί όσους βοήθησαν για τις δράσεις της το Πάσχα

Επόμενη Ανάρτηση

Γρεβενά: Άγρια άλογα σε δημοπρασία από τον δήμο από το δήμο Γρεβενών

Θάρρος

Θάρρος

Καθημερινή ενημέρωση, Ειδήσεις, Νέα για την Κοζάνη - Ηλεκτρονική Εφημερίδα για τη Δυτική Μακεδονία.

Το Θάρρος στο Google News Ακολουθήστε το Θάρρος στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις με καθημερινή ενημέρωση
Τα fake news είναι junk news και βλάπτουν την ενημέρωσή σου
 61066

Ads

Spiroulina Platensis
SMS Dynamic - Μαζικές Αποστολές
Car Sale
ΤΑΓΑΡΑΣ

Τελευταία Νέα - Ειδήσεις

Επίσκεψη Στην Πολωνία Στο Πλαίσιο Του Διαπιστευμένου Σχεδίου Κινητικότητας Erasmus+ Ka1 2021 – Σχολική Εκπαίδευση

Επίσκεψη στην Πολωνία στο πλαίσιο του Διαπιστευμένου Σχεδίου Κινητικότητας Erasmus+ KA1 2021 – Σχολική Εκπαίδευση

Θάρρος
25/05/2022
0

Η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Δυτικής Μακεδονίας πραγματοποίησε προπαρασκευαστική επίσκεψη στην πόλη Bialystok της Πολωνίας από τις 16 έως τις 19...

Παρουσίαση Του Βιβλίου Της Άννας Τανή – Καραχάλιου “Η Ιστορία Του Μακεδονικού Αγώνα”

Παρουσίαση του βιβλίου της Άννας Τανή – Καραχάλιου “Η ιστορία του Μακεδονικού Αγώνα”

Θάρρος
25/05/2022
0

Παρουσίαση του βιβλίου "Η ιστορία του Μακεδονικού Αγώνα, των Νικολάου & Λάζαρου Μαλούτα" , της Άννας Τανή - Καραχάλιου, την...

Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Με Τίτλο “Προηγμένη Μηχανική Ενεργειακών Συστημάτων – Advanced Engineering Of Energy Systems”

Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών με τίτλο “Προηγμένη Μηχανική Ενεργειακών Συστημάτων – Advanced Engineering of Energy Systems”

Θάρρος
25/05/2022
0

Το Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας καλεί τους ενδιαφερόμενους να υποβάλουν υποψηφιότητα για την παρακολούθηση...

Αρνητικά Όλα Τα Rapid Tests Στην Κεντρική Πλατεία Κοζάνης

Αρνητικά όλα τα rapid tests στην κεντρική πλατεία Κοζάνης

Θάρρος
25/05/2022
0

Σε τεστ γρήγορης ανίχνευσης αντιγόνων (rapidtests) για την covid19 υποβλήθηκαν 40 πολίτες, την Τετάρτη 25 Μαΐου 2022, στην κεντρική πλατεία...

Κοζάνη: 13 Κρούσματα – Κορονοϊός: 4.141 Νέα Κρούσματα Σήμερα, 17 Θάνατοι Και 140 Διασωληνωμένοι

Κοζάνη: 13 κρούσματα – Κορονοϊός: 4.141 νέα κρούσματα σήμερα, 17 θάνατοι και 140 διασωληνωμένοι

Θάρρος
25/05/2022
0

Καταγράφηκαν επίσης 17 θάνατοι και 140 διασωληνωμένοι. Οι επαναλοιμώξεις είναι 493 σύμφωνα με τον ΕΟΔΥ. Η ανακοίνωση του ΕΟΔΥ Τα νέα εργαστηριακά...

Δημοφιλή Άρθρα

Πε Κοζάνης: Οι 10 Του Συριζα Για Την Κεντρική Επιτροπή

ΠΕ Κοζάνης: Οι 10 του ΣΥΡΙΖΑ για την Κεντρική Επιτροπή

Θάρρος
16/05/2022
0

Σύμφωνα με τα “ανεπίσημα” στοιχεία από τον ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ Δυτικής Μακεδονίας οι 10 που εκλέγονται στην νέα ΚΕ του κόμματος...

“Έφυγε’ Από Τη Ζωή Η Δέσποινα Νικολαϊδου

“Έφυγε’ από τη ζωή η Δέσποινα Νικολαϊδου

Θάρρος
19/12/2021
0

Η Δέσποινα Νικολαΐδου έφυγε την Παρασκευή από τη ζωή σε ηλικία 45 ετών. Ασχολήθηκε με το πολιτισμό, ενώ ήταν σύζυγος ...

Η Νατάσα Θεοδωρίδου Στην Κοζάνη…

Η Νατάσα Θεοδωρίδου στην Κοζάνη…

Θάρρος
16/05/2022
0

Στο δημοτικό γήπεδο Κοζάνης θα τραγουδήσει η Νατάσα Θεοδωρίδου στις 18 Ιουνίου. Συμμετέχει ο Κώστας Καραφώτης  Πρόγραμμα περιοδείας Συναντώ την...

Πρωταθλητής Γρεβενών Ο Πυρσός Γρεβενών

Πρωταθλητής Γρεβενών ο Πυρσός Γρεβενών

Θάρρος
29/04/2022
0

Πρωταθλητής Γρεβενών αναδείχτηκε ο Πυρσός για 6η φορά στην ιστορία του και θα διεκδικήσει την άνοδό του στη Γ' Εθνική...

Επσ Γρεβενών: Τα Αποτελέσματα Της 2Ης Αγωνιστικής

ΕΠΣ Γρεβενών: Τα αποτελέσματα της 2ης αγωνιστικής

Θάρρος
01/03/2022
0

Δεύτερη αγωνιστική για το πρωτάθλημα της Ένωσης Ποδοσφαιρικών Σωματείων Γρεβενών. Ο Πυρσός χωρίς να συναντήσει ιδιαίτερη δυσκολία στο γήπεδο της...

Αγγελίες Πιερίας Κατερίνης

Δεν Υπάρχει Διαθέσιμο Περιεχόμενο

Θάρρος | Ηλεκτρονική εφημερίδα Δυτικής Μακεδονίας
Καθημερινή ενημέρωση, Ειδήσεις, Νέα για την Κοζάνη
Εφημερίδα για τη Δυτική Μακεδονία
ΘΑΡΡΟΣ

  Τσόντζα 2 Κοζάνη

  +30 2461038611

  +30 2461034611

  tharos@otenet.gr

  • Κοζάνη
    • Δ. Βοίου
    • Δ. Εορδαίας
    • Δ. Κοζάνης
    • Δ. Σερβίων-Βελβεντού
  • Δυτική Μακεδονία
    • Γρεβενά
    • Καστοριά
    • Φλώρινα
  • Ελλάδα
    • Κοινωνία
    • Παιδεία
    • Πολιτική
  • Θαρραλέος
  • Άρθρα-Απόψεις
  • Θέματα
    • Δελτία Τύπου
    • Κοινωνικά
    • Συνεντεύξεις
  • Αθλητικά
  • Κόσμος
    • Ευρώπη
  • Πολιτισμός
    • Εκδηλώσεις
    • Τεχνολογία
    • Αυτοκίνητο
  • Υγεία
    • Διατροφή
  • Οικονομία
    • Αγροτικά
    • Ενέργεια
    • Επιχειρήσεις
    • Εργασία
  • Περιβάλλον
  • Τουρισμός
  • Τρόπος Ζωής
    • LifeStyle
    • Γεύσεις

Πολιτική & Όροι Χρήσης

  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Cookies
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Πολιτική κατά της Διαφθοράς
  • Δήλωση Εχεμύθειας

© 2022 Εφημερίδα ΘΑΡΡΟΣ Δυτικής Μακεδονίας

No Result
View All Result
  • Κοζάνη
    • Δ. Βοίου
    • Δ. Εορδαίας
    • Δ. Κοζάνης
    • Δ. Σερβίων-Βελβεντού
  • Δυτική Μακεδονία
    • Γρεβενά
    • Καστοριά
    • Φλώρινα
  • Ελλάδα
    • Κοινωνία
    • Παιδεία
    • Πολιτική
  • Οικονομία
    • Αγροτικά
    • Ενέργεια
    • Επιχειρήσεις
    • Εργασία
  • Κόσμος
    • Ευρώπη
  • Πολιτισμός
    • Εκδηλώσεις
    • Τεχνολογία
    • Αυτοκίνητο
  • Άρθρα-Απόψεις
  • Αθλητικά
  • Περιβάλλον
  • Τουρισμός
  • Υγεία
    • Διατροφή
  • Τρόπος Ζωής
    • LifeStyle
    • Γεύσεις
  • Αγγελίες

© 2021 tharos.gr All Rights Reserved.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Posting....
Go to mobile version