Κοζάνη, Δυτική Μακεδονία
Τετάρτη, 7 Ιουνίου, 2023
  • Επικοινωνία
  • Ο Καιρός
  • Αγγελίες
  • Πρωτοσέλιδα
Ειδήσεις και Νέα από την Κοζάνη και Δ. Μακεδονία - Θάρρος
Optika Katanas
  • Εκλογές 2023
  • Κοζάνη
  • Δυτική Μακεδονία
  • Ελλάδα
  • Επικαιρότητα
  • Κόσμος
  • Οικονομία
  • Περιβάλλον
  • Πολιτισμός
  • Τουρισμός
  • Υγεία
  • Άρθρα-Απόψεις
  • Αθλητικά
No Result
View All Result
  • Εκλογές 2023
  • Κοζάνη
  • Δυτική Μακεδονία
  • Ελλάδα
  • Επικαιρότητα
  • Κόσμος
  • Οικονομία
  • Περιβάλλον
  • Πολιτισμός
  • Τουρισμός
  • Υγεία
  • Άρθρα-Απόψεις
  • Αθλητικά
No Result
View All Result
Ειδήσεις και Νέα από την Κοζάνη και Δ. Μακεδονία - Θάρρος
No Result
View All Result

Αρχική » Ελλάδα » Παιδεία » ChatGPT: Ένα δίκοπο μαχαίρι για την έρευνα και τη διδασκαλία

ChatGPT: Ένα δίκοπο μαχαίρι για την έρευνα και τη διδασκαλία

Η αθέμιτη χρήση του φαίνεται πως ευνοεί την ακαδημαϊκή ανεντιμότητα εν γένει, επιτρέποντας τη λογοκλοπή και την «αντιγραφή»

ΘάρροςΘάρρος
10 Απριλίου 2023, 10:59
σε Παιδεία
Χρόνος Ανάγνωσης: 4 λεπτά
Chatgpt: Ένα Δίκοπο Μαχαίρι Για Την Έρευνα Και Τη Διδασκαλία

NURPHOTO VIA GETTY IMAGES

A year spent in artificial intelligence is enough

to make one believe in God

Alan Perlis (1)

Το ChatGPT συγκαταλέγεται στα ψηφιακά εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης, όπως και πολλά παρεμφερή προγράμματα (2) των οποίων ο αριθμός καθημερινώς αυξάνεται εκθετικά στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μπορούν να αλλάξουν άρδην τον τρόπο με τον οποίο οι σπουδαστές αφομοιώνουν τη γνώση και διαδρούν με το περιεχόμενο των διδακτικών και γνωστικών αντικειμένων. Συγχρόνως, εγείρονται παντοειδείς και βάσιμες ανησυχίες αναφορικά με τον τρόπο εφαρμογής ή αξιοποίησης της εν λόγω τεχνολογίας στον ακαδημαϊκό χώρο.

Πρωτίστως, ο κίνδυνος που λανθάνει περί την ακαδημαϊκή και ερευνητική ακεραιότητα συνιστά απόλυτα δικαιολογημένο προβληματισμό τον οποίο νομίζουμε ότι εκφράζουν εντόνως τα πανεπιστήμια αναφορικά με την αξιοποίηση του ChatGPT. Η αθέμιτη χρήση του φαίνεται πως ευνοεί την ακαδημαϊκή ανεντιμότητα εν γένει, επιτρέποντας τη λογοκλοπή και την «αντιγραφή». Οι χρήστες ενδεχομένως θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν –με σχετική άνεση και ευκολία από οποιαδήποτε «έξυπνη» ηλεκτρονική συσκευή– το μοντέλο ώστε να «δημιουργήσουν» απαντήσεις σε εργασίες ή σε θέματα εξετάσεων.

Το ζήτημα αυτό γεννά εύλογα ερωτήματα ως προς τον βαθμό στον οποίο τέτοια εργαλεία θα επιτρέπεται να χρησιμοποιούνται στον ακαδημαϊκό χώρο και συνάμα να απαιτήσει ασφαλιστικές δικλίδες που θα εφαρμοστούν, λόγου χάρη ακόμα πιο αποτελεσματικά προγράμματα αναγνώρισης της λογοκλοπής, για την πρόληψη οιασδήποτε ακαδημαϊκής παράβασης ή επιστημονικής…εξαπάτησης.

Συνεπώς, διακυβεύεται η ποιότητα της μαθησιακής διαδικασίας και μάθησης, εάν αυτό το λογισμικό δεν τεθεί υπό έλεγχο. Μολονότι tο ChatGPT δύναται να παράσχει γρήγορες απαντήσεις σχεδόν σε κάθε είδους ερωτήσεις, ευλόγως εγείρεται ανησυχία σε όλα τα εκπαιδευτικά ιδρύματα ότι οι σπουδαστές θα εθιστούν να βασίζονται υπερβολικά ή αποκλειστικά στην τεχνητή νοημοσύνη, με συνέπεια να μην είναι σε θέση να αναπτύξουν δεξιότητες κριτικής σκέψης, να συμμετάσχουν σε γόνιμες διαδικασίες βαθύτερης μάθησης και να καλλιεργήσουν τις μεταγνωστικές ικανότητές τους. Υπάρχει, επίσης, ο κίνδυνος το πρόγραμμα να χρησιμοποιηθεί για απλή «αποστήθιση» πληροφοριών, αντί για γόνιμη ενασχόληση και διάδραση με το υλικό του εκάστοτε μαθήματος.

Ολοένα και περισσότεροι σύγχρονοι φιλόσοφοι, κοινωνιολόγοι, στοχαστές και τεχνολογικοί οραματιστές διαπιστώνουν ως απειλή μάλλον την πραγματική δυνατότητα να αντικαταστήσουν τα λογισμικά τεχνητής νοημοσύνης τους δασκάλους. Είναι γεγονός ότι ενώ το ChatGPT μπορεί να αποδώσει γρήγορες και ακριβείς απαντήσεις σε ερωτήσεις, δεν είναι προς το παρόν τουλάχιστον σε θέση να εξασφαλίσει ισάξιο επίπεδο υποστήριξης και καθοδήγησης με έναν άνθρωπο. Η συστηματική, λοιπόν, αξιοποίησή του σε ρόλο διδάσκοντα θα οδηγούσε αναπόδραστα σε υποβάθμιση της ποιότητας της συνολικής μαθησιακής εμπειρίας, ιδιαίτερα για τους διδασκομένους που επωφελούνται από την εξατομικευμένη προσοχή και την ανατροφοδότηση από το διδακτικό προσωπικό. Εκτός βέβαια κι αν οι απόψεις μας έχουν καταστεί παρωχημένες από την κοινωνική πραγματικότητα και δεν το έχουμε αντιληφθεί.

Οι ηθικές συνέπειες της χρήσης του ChatGPT και από τους ίδιους τους διδάσκοντες και τους εκπαιδευτικούς οργανισμούς δεν είναι αμελητέες. Εάν δηλαδή το λογισμικό ChatGPT χρησιμοποιηθεί για τη βαθμολόγηση εργασιών ή γραπτών δοκιμίων εξετάσεων, δυνητικά αμφισβητείται η ίδια η αντικειμενικότητα της διαδικασίας αξιολόγησης.

Ενδέχεται, ακόμα, να υπάρξουν ενστάσεις εν σχέσει με τη δυνατότητα χρήσης του για την επιτήρηση ή την παρακολούθηση των δραστηριοτήτων των σπουδαστών, κάτι που θα μπορούσε να θεωρηθεί ως παραβίαση των ιδιωτικών δικαιωμάτων τους και της αυτονομίας τους. Σε ένα δεύτερο επίπεδο, λοιπόν, τοιουτοτρόπως, τίθεται και η διακύβευση του απορρήτου και της ασφαλείας των προσωπικών δεδομένων τους, ανάλογα με τον τρόπο με τον οποίο το εργαλείο θα ενσωματωνόταν στα πανεπιστημιακά συστήματα. Παραθέτουμε ενδεικτικά ότι εάν το εν λόγω λογισμικό χρησιμοποιούταν συστηματικά για τη διάρθρωση και παροχή εξατομικευμένων προγραμμάτων εκπαίδευσης, θα συνέλεγε και θα ανέλυε δεδομένα συγκεκριμένων φοιτητών με τρόπους που θα μπορούσαν να θεωρηθούν υπερβολικά παρεμβατικοί ή τουλάχιστον μη ενδεδειγμένοι.

Συμπληρωματικά, μπορεί η ανοικτή και όχι βεβαίως δωρεάν προσβασιμότητα στα συγκεκριμένα λογισμικά, την οποία προβάλλουν ένθερμα οι θιασώτες της Artificial Intelligence, να εξασφαλίζει απτά πλεονεκτήματα για την επίτευξη διαφοροποιημένης –και σε μεγάλο βαθμό προσωποποιημένης– διδασκαλίας, εμπεριέχει όμως και σημαντικές αρνητικές εκφάνσεις.

Αφενός, τα εργαλεία του είδους αυτού θα μπορούσαν ενδεχομένως να παράσχουν πρόσθετη υποστήριξη σε μαθητές με αναπηρίες, ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή γλωσσικές δυσχέρειες, καθιστώντας το υλικό μαθημάτων πιο προσιτό και συμπεριληπτικό.

Αφετέρου, ενέχεται ο κίνδυνος η επί πληρωμή (πλήρης ή μερική) δυνατότητα αξιοποίησης αυτής της τεχνολογίας να διευρύνει τις ήδη υπάρχουσες ανισότητες ή να αποκλείσει ορισμένες ομάδες φοιτητών. Επί παραδείγματι, εάν το λογισμικό είναι διαθέσιμο μόνο σε χρήστες με συγκεκριμένες τεχνικές ικανότητες ή με συσκευές ειδικών προδιαγραφών ή απλώς σε όσους έχουν την οικονομική ευχέρεια να καταβάλουν το διόλου ευκαταφρόνητο οικονομικό αντίτιμο της υπηρεσίας, θα προκύψει ένα χάσμα μεταξύ αυτών που έχουν πρόσβαση στην τεχνητή νοημοσύνη και εκείνων που δεν έχουν.

Επιπλέον, κάτι που απαιτείται να εξεταστεί σοβαρώς είναι η αναπαραγωγή προκαταλήψεων και στερεοτυπικών αντιλήψεων μέσα από προγράμματα Α.Ι. Όπως συμβαίνει με κάθε σύστημα τεχνητής νοημοσύνης, υπάρχει κίνδυνος μεροληψίας στα δεδομένα που χρησιμοποιούνται για την «εκπαίδευση» του μοντέλου, στοιχείο που θα οδηγούσε σε αντίστοιχες μεροληπτικές απαντήσεις που παράγονται από αυτό. Τα πανεπιστήμια οφείλουν να λάβουν υπόψη και με υψηλή αίσθηση ευθύνης τον πιθανό αντίκτυπο των προκατειλημμένων απαντήσεων στην ευρύτερη μαθησιακή εμπειρία των σπουδαστών, ιδιαίτερα εάν το λογισμικό πρόκειται να χρησιμοποιηθεί για την αξιολόγηση εργασιών των φοιτητών ή για την παροχή ανατροφοδότησης.

Εν κατακλείδι, παραφράζοντας τον μεγάλο Καναδό ανατόμο της επικοινωνίας και της τεχνολογίας Marshall McLuhan, (3) μπορούμε να ισχυριστούμε με περισσή βεβαιότητα πως οι τεχνικές πρόοδοι αποτελούν ταυτόχρονα μια υπόσχεση ελευθερίας, αλλά και μια απειλή καινούργιας δουλείας.

Μολονότι το ChatGPT- και τα ομοειδή προγράμματα- έχουν τη δυνατότητα να βελτιώσουν ουσιαστικά τη μαθησιακή διαδικασία, να εμπλουτίσουν καίρια το διδασκόμενο γνωστικό υλικό και να διευκολύνουν την πρόσβαση σε πληθώρα πηγών από επιστημονικά δεδομένα, είναι επιτακτική ανάγκη οι εκπαιδευτικοί οργανισμοί να εξετάσουν ενδελεχώς όχι μόνο τα πιθανά οφέλη, αλλά και τα μειονεκτήματα αυτής της τεχνολογίας.

Αντιμετωπίζοντας προληπτικά, με σύνεση, σοβαρότητα, ευθύνη και αποφασιστικότητα τα ηθικά και πρακτικά θέματα που ανακύπτουν, έχουμε την πεποίθηση πως τα ακαδημαϊκά ιδρύματα οφείλουν να διασφαλίσουν ότι η αξιοποίηση του εκάστοτε λογισμικού τεχνητής νοημοσύνης θα επιτελείται υπεύθυνα και θα είναι τελεσφόρος και ωφέλιμη για τους μαθησιακούς στόχους τους οποίους καλοπροαίρετα και χωρίς «λουδιτική» διάθεση θεωρούμε ότι υπηρετεί.

Το κείμενο συνυπογράφουν ο Κώστας Θεολόγου και ο Δημήτρης Καρακούλας. O Κώστας Θεολόγου διδάσκει στο ΕΜΠ και στο ΕΑΠ. Ο Δημήτρης Καρακούλας είναι υπ. Δρ ΕΜΠ.

1 Ο Άλαν Τζέι Πέρλις (1922-1990) υπήρξε Αμερικανός επιστήμονας Πληροφορικής και καθηγητής στα πανεπιστήμια Purdue, Carnegie Mellon και Yale. Είναι περισσότερο γνωστός για τις πρωτοποριακές εργασίες του στις γλώσσες προγραμματισμού· ήταν ο πρώτος αποδέκτης του βραβείου Turing.

2 Παρεμφερή προγράμματα όπως τα Chatsonic, Bing A.I. Chat, Google Bard A.I. κλπ.

3 Ο Χέρμπερτ Μάρσαλ ΜακΛούαν (1911-1980) υπήρξε Καναδός φιλόσοφος και «προφήτης» (όπως τον χαρακτήρισε ο Μάριος Πλωρίτης) των ΜΜΕ. Το έργο του συνιστά ακρογωνιαίο λίθο στη μελέτη της θεωρίας της επικοινωνίας. Διατύπωσε την πασίγνωστη φράση «το μέσο είναι το μήνυμα» και τον όρο «παγκοσμιοποίηση»· προέβλεψε τη δημιουργία του «παγκόσμιου ιστού» 30 χρόνια προτού εφευρεθεί.

Διαβάστε Ακόμη

Τεχνητή νοημοσύνη: Σοκ και δέος για τα ΜΜΕ

Tεχνητή Νοημοσύνη: Το «αφεντικό» του ChatGPT θέλει έδρα στην Ευρώπη – Το «παζάρι» με τις πρωτεύουσες

Πηγή: huffingtonpost.gr
Ετικέτες: ChatGPTαθέμιτη χρήσηακαδημαϊκή ανεντιμότητααντιγραφήλογοκλοπή
Το Θάρρος στο Google News Ακολουθήστε το Θάρρος στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις με καθημερινή ενημέρωση
Tags - Θάρρος Κοζάνη  Κοζάνη  Εκλογές 2023  Πανελλαδικές  Τέμπη  Καιρός  Δυτική Μακεδονία  Ουκρανία  επιδοτήσεις  αθλητικές μεταδόσεις Τηλεθέρμανση διακοπή υδροδότησης Γ' εθνική αγρότες
Θάρρος

Θάρρος

Η καθημερινή εφημερίδα της Κοζάνης και της Δυτικής Μακεδονίας στην ηλεκτρονική της έκδοση.
Νέα, Ειδήσεις, Επικαιρότητα, αθλητικά, άρθρα και απόψεις, αγγελίες από την Κοζάνη και την Δ. Μακεδονία

ADVERTISEMENT
Spiroulina Platensis
ADVERTISEMENT
Κοζανιτικο Τακιμι

Ροή Ειδήσεων

Ενότητα Κοζάνη: Ανακοινώνουμε Την Υποψηφιότητα Της Θεοδώρας Ειρήνης Σιώμου

Ενότητα Κοζάνη: Ανακοινώνουμε την υποψηφιότητα της Θεοδώρας-Ειρήνης Σιώμου

07/06/2023
Νέα Ποντοκώμη: Επιταχύνθηκε Ο Ρυθμός Εκτέλεσης Έργων Υποδομής Στον Οικισμό

Νέα Ποντοκώμη: Επιταχύνθηκε ο ρυθμός εκτέλεσης έργων υποδομής στον οικισμό

07/06/2023
Δήμος Κοζάνης: Επαγγελματίες, Πολίτες Και Καταστήματα Συνεχίζουν Να Στηρίζουν Τον Ξενώνα Φιλοξενίας Κακοποιημένων Γυναικών

Δήμος Κοζάνης: Επαγγελματίες, πολίτες και καταστήματα συνεχίζουν να στηρίζουν τον Ξενώνα Φιλοξενίας Κακοποιημένων Γυναικών

07/06/2023
Παρουσίαση Του Βιβλίου «Όμορφα Χωριά» Του Γιώργου Σιώμου

Παρουσίαση του βιβλίου «Όμορφα χωριά» του Γιώργου Σιώμου

07/06/2023
Αρσισ Κοζάνης: Live Με Τους The Thirsdays Και Έκθεση Ζωγραφικής Της Wafa Chrigui

ΑΡΣΙΣ Κοζάνης: Live με τους The Thirsdays και έκθεση ζωγραφικής της Wafa Chrigui

07/06/2023
ADVERTISEMENT
Φουρνος #1
Φουρνος #2
ΔΕΗ DIGITAL
Υδρόγειος
Υδρόγειος
Υδρόγειος
Δήμος Σερβίων
Αναγγελία Γάμου με ένα Κλικ
Φαρμακεία Κοζάνης
Car Sale
ADVERTISEMENT

Δημοφιλή της Εβδομάδας

  • Δυτική Μακεδονία: Συνελήφθησαν 6 Άτομα, Σε Περιοχές Της Πτολεμαΐδας, Της Φλώρινας Και Της Κοζάνης Για Διακίνηση Ναρκωτικών

    Δυτική Μακεδονία: Συνελήφθησαν 6 άτομα, σε περιοχές της Πτολεμαΐδας, της Φλώρινας και της Κοζάνης για διακίνηση ναρκωτικών

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Πρωτευουσιάνος γλύπτης αποφάσισε να ζήσει στη Φλώρινα την πόλη των καλλιτεχνών

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Φ.Σ Κοζάνης: Συγχαρητήρια, μας κάνετε υπερήφανους !

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Ολυμπία Τσικαρδάνη: Η ποίηση έχει ως έπαθλο την εσωτερική ελευθερία του δημιουργού

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Ο Καιρός σήμερα για Κοζάνη και δυτική Μακεδονία: Άστατος καιρός με τοπικές μπόρες το Σάββατο

    0 shares
    Share 0 Tweet 0

Tharos Logo2022

Θάρρος - Ειδήσεις και Νέα από την Κοζάνη και Δ. Μακεδονία
Εκδοτική Ενημερωτική Ι. Κορομήλης Α.Ε.
Ηλεκτρονική Εφημερίδα Κοζάνης και Δ. Μακεδονίας
  Τσόντζα 2 Κοζάνη
  +30 2461038611
Α.Φ.Μ.: 094329106
Δ.Ο.Υ. Κατερίνης

Ειδήσεις, Νέα για την Κοζάνη και την Δυτική Μακεδονία - Καθημερινή ενημέρωση

  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Cookies
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Πολιτική κατά της Διαφθοράς
  • Δήλωση Εχεμύθειας

Social Media

© 2023 Θάρρος. All rights reserved.

No Result
View All Result
  • Εκλογές 2023
  • Κοζάνη
  • Δυτική Μακεδονία
  • Ελλάδα
  • Επικαιρότητα
  • Κόσμος
  • Οικονομία
  • Περιβάλλον
  • Πολιτισμός
  • Τουρισμός
  • Υγεία
  • Άρθρα-Απόψεις
  • Αθλητικά

© 2023 Θάρρος. All rights reserved.