Αυστηροί έλεγχοι των επικινδύνων παραβάσεων και τα λοιπά που σε κάθε τροποποίηση τα ακούμε, αλλά οι νεκροί και οι μόνιμα τραυματισμένοι δε λένε να σταματήσουν.
του Κων/νου Τζέκη
Όμως κάτι δεν κάνουμε καλά.
Πριν είκοσι χρόνια μπήκε στη ζωή των Βόρειο-Ευρωπαίων οδηγών το τεστ των ναρκωτικών.. Οι οδηγοί παράλληλα με το αλκοτέστ και όταν ο οδηγός φαίνεται από την όψη του ή την όλη του εμφάνιση, ότι έχει κάνει χρήση κάποιας ουσίας και όταν το αλκοτέστ, είναι αρνητικό υποβάλλεται στο ναρκοτέστ.
Είναι μια διαδικασία ταχύτατη και επιστημονικά παραδεκτή. Γίνεται με λήψη σάλιου του οδηγού με μια ειδική συσκευή και ακολούθως το δείγμα εισάγεται σε ένα μόνιτορ και σε δέκα λεπτά βγαίνει το αποτέλεσμα με ηλεκτρονική ένδειξη ή με έντυπο τρόπο.
Η συσκευή δεν ανιχνεύει την ποσότητα που τυχόν κατανάλωσε ο οδηγός, αλλά εάν το δείγμα είναι θετικό ή αρνητικό. Μπορεί για λόγους μεγαλύτερης τεκμηρίωσης το δείγμα να επαναληφθεί. Μπορεί η επανεξέταση να περιβληθεί από μεγαλύτερη τεκμηρίωση, όπως ο εργαστηριακός έλεγχος.
Εφόσον το δείγμα ευρεθεί θετικό εφαρμόζονται οι διατάξεις του ΚΟΚ. Ο οδηγός συλλαμβάνεται και οδηγείται στον Εισαγγελέα, αφαιρείται η άδεια ικανότητας οριστικά και με αυτόν τον τρόπο, βγαίνει από την κυκλοφορία ένας επικίνδυνος και παράλογος οδηγός, αφού είναι γνωστό ότι τα ναρκωτικά προκαλούν αποπραγματισμό, πλάνη της πραγματικότητας, επιθετική διάθεση κλπ. Φυσικά η άδεια επαναχορηγείται αφού υποβληθεί σε αποτοξίνωση και υπάρχει ιατρική γνωμάτευση περί της θεραπείας του.
Ο έλεγχος γίνεται σε ειδικό όχημα πχ. ανακριτικό της Τροχαίας και εξασφαλίζεται πλήρως η ανωνυμία και η προσωπικότητα του ελεγχόμενου.
Το ερώτημα είναι τί γίνεται με τη χώρα μας. Απλά τίποτα.
Πριν χρόνια προσπάθησα δύο φορές, όταν ήμουνα Διευθυντής Τροχαίας Αττικής και μετέπειτα ως Γενικός Αστυνομικός Διευθυντής Θεσσαλονίκης, με την ευαισθησία των Ασφαλιστικών εταιρειών και με την δωρεά δύο τέτοιων συσκευών, που είναι πάμφθηνοι, να εισαγάγουμε το τεστ Ναρκωτικών στην Ελληνική Νομοθεσία. Φωνή βοώντος εν τη ερήμω. Μπορεί όποιος θέλει να αναζητήσει τον τύπο της εποχής εκείνης και να ενημερωθεί σχετικά.
Ένα άλλο κρίσιμο ερώτημα είναι αν θα είναι καταλυτικό για την οδήγηση στη χώρα μας. Η απάντηση έρχεται αβίαστα θετικά.
Οι νεαροί που θέλουν να μπουν στα ναρκωτικά θα πρέπει να ζυγίσουν αν θα πρέπει να είναι χρήστες ή οδηγοί, δεδομένου ότι τα ναρκωτικά παραμένουν επί πολλές ημέρες στο σώμα μας ανιχνεύσιμα. Συνεπώς θα υπάρξει αποθάρρυνση της νεολαίας στη χρήση. Αν τυχόν είναι χρήστης και καταληφθεί μπορεί έγκαιρα η οικογένειά του να πληροφορηθεί και να πάρει τα μέτρα της.
Από την άλλη οι χρήστες δεν θα οδηγούν με τον φόβο της οριστικής αφαίρεσης του διπλώματός τους. Να την η οδική ασφάλεια με ελάχιστο κόπο και ελάχιστα χρήματα.
Ας μην θεωρούμε ελάχιστο το ποσοστό των χρηστών. Άτυποι υπολογισμοί το ανεβάζουν στο 15 με 20 τα εκατό.
Ας μην ανησυχούν όσοι παίρνουν ηρεμιστικά ή αντικαταθλιπτικά ή άλλα συνταγογραφούμενα φάρμακα, αν και γι’ αυτούς απαγορεύεται η οδήγηση. Το ναρκοτέστ θα αρχίσει από την Αμφεταμίνη, Κοκαΐνη, Κάνναβη, Μεθαμφεταμίνη, Μεθαδόνη, Οποιοειδή- Μορφίνη- Ηρωίνη, Βενζοδιαζεπίνη. Προσωπικά δεν έχω αναστολές αν απαγορεύονταν η οδήγηση και γι’ αυτούς.
Όλοι όσοι ενδιαφέρονται να μπει φραγμός στην εξάπλωση των ναρκωτικών στη χώρα μας και όλοι όσοι ενδιαφέρονται για την μείωση των ατυχημάτων ας αφήσουν τα κλαψουρίσματα και ας προχωρήσουν. Μόνο όφελος θα έχει η χώρα μας, όπως κι οι περισσότερες χώρες που το αποφάσισαν.
Αυτοί γνωρίζουν. Εμείς ακόμα ψαχνόμαστε. Θα μου δώσει κάποιος τεκμηριωμένη απάντηση, στα ερωτήματά μου;