Το καλοκαίρι τελειώνει για τους μικρούς μας φίλους και οι μαθητές αναμένουν την επιστροφή τους στο σχολείο. Με το άνοιγμα των σχολείων η καθημερινότητα και η ρουτίνα αλλάζει και, ειδικά για τους μικρούς μαθητές του Δημοτικού, η στήριξη, η κατεύθυνση και η προετοιμασία από τους γονείς έχει ιδιαίτερη σημασία για την επιστροφή τους στη σχολική ζωή. Άρα, αγαπητοί γονείς, προετοιμασία δε σημαίνει μόνο καινούρια τετράδια, αλλά κυρίως ενίσχυση συνηθειών και στάσεων των μικρών μας φίλων.
Το πρώτο που αλλάζει, λοιπόν, σε λίγες μέρες για τα παιδιά σας, είναι ο ρυθμός και η καθημερινότητά τους. Ξεκινήστε, λοιπόν, λίγες μέρες νωρίτερα το πρωινό ξύπνημα, καθιερώστε σταθερές ώρες ύπνου και γευμάτων. Μειώστε σταδιακά το χρόνο μπροστά σε οθόνες και βάλτε τα παιδιά σας να αρχίζουν μόνα τους να προετοιμάζουν διάφορες εργασίες (π.χ. μια δουλεία στο σπίτι), σαν να πρόκειται σε λίγες μέρες να προετοιμάζουν και να οργανώνουν τη δική τους τσάντα, από το βράδυ κιόλας. Βάλτε τα παιδιά σας στη διαδικασία να σκεφτούν τα ίδια τι χρειάζονται (να προβλέψουν, να οργανώσουν και να οργανωθούν) από τα σχολικά είδη. Είναι τόσο σημαντικό να το κάνει μόνο του το παιδί, όσο σημαντικό θεωρείται να χτίζει τη δική του αυτοπεποίθηση και υπευθυνότητα. Να νιώσει, δηλαδή, ότι είναι δική του η δουλειά του σχολείου, δική του δουλειά η προετοιμασία, άρα και δική του ευθύνη το αποτέλεσμα. Ας μη μάθουμε στα παιδιά μας, να ρίχνουν τις ευθύνες τους αλλού.
Στο σχολικό περιβάλλον, τα παιδιά σας θα ενταχθούν και πάλι στο πλαίσιο και τη μικροκοινωνία της τάξης και του σχολείου τους. Άρα, θα χρειαστεί να θυμηθούν, ίσως, κάποιες κοινωνικές δεξιότητες πιο συμβατές με αυτό το περιβάλλον. Προετοιμάστε τα και για αυτό. Παίξτε παιχνίδια που απαιτούν την τήρηση κανόνων. Δώστε το παράδειγμα της ευγένειας, συζητείστε μαζί του ή δείξτε του καλύτερα πώς λύνεται μια διαφορά/διαφωνία, χωρίς εντάσεις, φωνές, επιθετικές συμπεριφορές και ύβρεις και, ότι τελικά, είναι ok στη ζωή να υπάρχουν και οι διαφωνίες. Η δική σας μόνιμη στάση, ως παράδειγμα, σε τέτοιες καταστάσεις είναι το καλύτερο που μπορείτε να του δώσετε. Το παράδειγμά σας θα ακολουθήσει.
Καλλιεργήστε θετικές στάσεις απέναντι στον προβληματισμό και τη μάθηση. Διαβάστε κάτι μαζί, σχολιάστε το, συζητείστε, αναρωτηθείτε μαζί. Προκαλέστε ερεθίσματα για συζήτηση και μάθηση (οργανώστε μια βόλτα σε ένα μουσείο, κάντε μια δραστηριότητα μαζί, δείξτε του κάτι να μάθει από την ίδια τη ζωή). Τέλος, υπενθυμίστε στα παιδιά (ρωτήστε τα) τι τους άρεσε περισσότερο από την προηγούμενη χρονιά και «πατήστε» πάνω σ’ αυτό. Κρατήστε τις καλές εμπειρίες ζωντανές.
Κρατήστε, όμως, ζωντανές και τις αξίες του σεβασμού, της αλληλεγγύης, της αλληλοβοήθειας και της συνεργασίας, της προσπάθειας και όχι του «τέλειου» αποτελέσματος. Δείξτε από τη δική σας καθημερινότητα τη σημασία τους και την τήρησή τους. Και μιλήστε μαζί τους για αυτές. Δεν αρκεί η κουβέντα. Τα παιδιά θέλουν –πρώτα- να βλέπουν το παράδειγμα.
Όλες αυτές, λοιπόν, οι αξίες, οι συνήθεις, τα παραδείγματα που καλλιεργούνται στο σπίτι βρίσκουν τη συνέχειά τους μέσα στην τάξη. Μην περιμένετε τίποτε από την τάξη αν πρώτοι εσείς δεν τα εφαρμόσετε στο σπίτι. Εμείς, οι δάσκαλοι, πέρα από τις γνώσεις, λειτουργούμε και ως πρότυπα συμπεριφοράς στην εξέλιξη των παιδιών. Για αυτό είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει αυτή η συμπόρευση, η οποία θα ξεκινάει από το φυσικό χώρο του παιδιού, το σπίτι. Όταν το παιδί νιώσει ότι σπίτι και σχολείο «μιλούν την ίδια γλώσσα», χτίζει σιγουριά και εμπιστοσύνη. Και τότε η σχολική χρονιά ξεκινάει για τα παιδιά όχι μόνο με καινούρια τετράδια, αλλά με καινούριες ζωές με σταθερές βάσεις (σπίτι/σχολείο) γεμάτες αγάπη, χαρά για δημιουργία και ενθουσιασμό σε ό,τι στον ίδιο τους τον εαυτό, με αυτοπεποίθηση, ανακαλύπτουν.
Καλή σχολική χρονιά!
Κώστας Πετκόπουλος
Εκπαιδευτικός – Δάσκαλος























