Ένα ανησυχητικό τοπίο για την οδική ασφάλεια στην Ευρώπη σκιαγραφούν τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας και Μεταφορών (ETSC) για το 2025. Σύμφωνα με τη νέα έκθεση, η Σερβία βρίσκεται πλέον στην κορυφή των πιο επικίνδυνων χωρών για οδήγηση, με 78 θανάτους από τροχαία ανά εκατομμύριο κατοίκους, ξεπερνώντας τη Βουλγαρία που κατείχε την πρώτη θέση την προηγούμενη χρονιά.
Η εικόνα της Ευρώπης: Από τη Σερβία στη Νορβηγία
Στη λίστα των χωρών με τα υψηλότερα ποσοστά θανάτων από τροχαία ατυχήματα ακολουθούν:
- Ρουμανία – 77 θάνατοι ανά εκατ.
- Βουλγαρία – 74 θάνατοι ανά εκατ.
- Ελλάδα – 64 θάνατοι ανά εκατ.
- Κροατία – 62 θάνατοι ανά εκατ.
Η Ελλάδα εμφανίζει αύξηση σε σχέση με το 2023, όταν είχε καταγράψει 60 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκους, γεγονός που την ανεβάζει υψηλότερα στην κατάταξη. Στον αντίποδα, η Κροατία παρουσιάζει σαφή βελτίωση.
Ακόμη, στη λίστα των πιο επικίνδυνων χωρών συναντάμε:
- Πορτογαλία – 60
- Ιταλία – 51
- Ισπανία – 36
Οι ασφαλέστερες χώρες για οδήγηση
Στον αντίποδα, οι σκανδιναβικές χώρες συνεχίζουν να αποτελούν υπόδειγμα οδικής συμπεριφοράς. Πιο ασφαλείς χώρες για το 2025 είναι:
- Νορβηγία – 16 θάνατοι ανά εκατ.
- Σουηδία – 20 θάνατοι ανά εκατ.
- Μάλτα – 21 θάνατοι ανά εκατ.
Η αντίθεση μεταξύ Βαλκανίων / Ανατολικής Ευρώπης και Σκανδιναβίας παραμένει εντυπωσιακή, δείχνοντας τις τεράστιες διαφοροποιήσεις σε υποδομές, οδική παιδεία, έλεγχο ταχύτητας και συνολική οδική συμπεριφορά.
Τα αίτια και η ελληνική πραγματικότητα
Η έκθεση του Διεθνούς Φόρουμ Μεταφορών τονίζει πως για την Ελλάδα η υπερβολική ταχύτητα αποτελεί παράγοντα στο 18% των θανατηφόρων τροχαίων. Η ενίσχυση των ελέγχων ταχύτητας –με κάμερες, ραντάρ και αυστηρότερη αστυνόμευση– εκτιμάται ότι μπορεί να μειώσει σημαντικά τα θανατηφόρα ατυχήματα.
Η διεθνής ανάλυση επισημαίνει επίσης πως:
- Ταχύτητα αυξημένη κατά 5% → αυξάνει τον κίνδυνο ατυχήματος κατά 10%
- Ταχύτητα αυξημένη κατά 20% → αυξάνει τον κίνδυνο θανατηφόρου ατυχήματος κατά 20%
Τι δείχνουν τα δεδομένα
Η νέα έκθεση του ETSC αποκαλύπτει μια Ευρώπη που κινείται σε δύο ταχύτητες ως προς την οδική ασφάλεια. Χώρες των Βαλκανίων και της Ανατολικής Ευρώπης εξακολουθούν να καταγράφουν υψηλούς δείκτες θνησιμότητας, ενώ οι πιο οργανωμένες, με επένδυση στην οδική παιδεία, υποδομές και αυστηρή επιβολή του ΚΟΚ, βρίσκονται στις πρώτες θέσεις ασφάλειας.
Η θέση της Ελλάδας δείχνει ότι υπάρχει ακόμη σημαντικός δρόμος βελτίωσης, ιδιαίτερα στην τήρηση ορίων ταχύτητας, τις υποδομές και τις πολιτικές πρόληψης.
Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ























