Το Μοναστήρι της Αγίας Παρασκευής βρίσκεται στο χωριό Μηλοχώριο της Εορδαίας, λέγεται και Τ΄Λίγκας, λόγω περιοχής που αναφέρεται ιστορικά ως Λυγκηστίδα, βόρεια της Εορδαίας και της Ορεστίδας. έχει ιστορία Θαυμάτων ,ιατρεύοντας τους οφθαλμούς των ανθρώπων.
Ήταν γνωστό το Μοναστήρι πανελλήνια και πήγαιναν οι άνθρωποι που είχαν πρόβλημα με τους Οφθαλμούς να ιαθούν , κοιμότανε στο μοναστήρι που είχε δωμάτια για τους επισκέπτες, ήταν μεγάλο συγκρότημα. Θα αναφερθώ σε ένα θαύμα που έγινε το 1920.Μία κόρη της γιαγιά μου Μαρυγώς Κορκά, η Βασιλική υπέφερε από τα μάτια την πήρε η γιαγιά μου και πήγαν στο Μοναστήρι της Αγίας παρασκευής κοινώς Σ’Λίγκας. παρέμειναν τέσσερις μέρες ,γονατισμένες με παρακλήσεις και Δεήσεις, προσκυνημένες στις λειτουργίες του μοναστηριού. Άκουσε την ψυχή και την κάρδια των δεομένων η Αγία Παρασκευή και έκανε το θαύμα της Ιάσων τη Βασιλική. Επέστρεψαν στην Κοζάνη υμνώντας και δοξολογώντας την Αγία Παρασκευή που γιάτρεψε την κόρη τους. Οι γονείς μου πήγαν πολλές φορές σ’ Λίγκα έχοντας μαζί τους και τη γιαγιά μητέρα του πατέρα μου.
Η Θεία Βασιλική έχει και συνέχεια παντρεύτηκε το 1925 στην Πτολεμαϊδα , της περιοχής του μοναστηριού, τον Νικόλαο Σιόλιο, εγγονό της σουλτάνας Στέργηνας από τη Βλάστη , που είχε μεγάλο Χάνι στα Καϊλιάρια νυν πτολεμαϊδα το 1900, είχε ένα γιο τον Δημήτρη που σπούδασε νομικά στην Κωνσταντινούπολη, πατέρας τουγαμπρού Νικόλαο. Η Στέργηνα προσέφερε έργο σημαντικό διακινδυνεύοντας τη ζωή της στο Μακεδονικό αγώνα .όπως γράφει στο βιβλίο της «Η Μακεδόνισσα στο Θρύλο και στην Ιστορία» η αείμνηστη καθηγήτρια και πρόεδρος του Μακεδονικού μουσείου Θεσσαλονίκης Αθηνά Τζινίκου-Κακούλη από το Βελβεντό Κοζάνης,, την οποία γνώριζα. Η εξέλιξε των σχέσεων της Στέργηνας με τον παππού Νάνο Κορκά έγιναν αργότερα και συμπέθεροι, Δυστυχώς η Στέργηνα πέθανε το 1910 και δεν έζησε την απελευθέρωση της Μακεδονίας που τόσο εργάστηκε, συνεργάζονταν και με τον Ίων Δραγούμη.
Ο παππούς μου Νάνος- Γιάννης Κορκάς πήγαινε με τα λαντό-άμαξες που είχε και έκανε συγκοινωνία Κοζάνη-Αμύνταιο -Κοζάνη, λόγω τραίνου, όπλα στη Στέργηνα κι αυτή τα διοχέτευε στα χωριά που ζητούσαν. Τα όπλα φυλάσσονταν στο υπόγειο του Βαλτωρείου Γυμνασίου και η Μακεδονική άμυνα της Κοζάνης παρέδιδε στον παππού όπλα να τα πάει στη Στέργηνα Καϊλάρια-Πτολεμαϊδα.
Αυτή ήταν η Στέργηνα άφοβη, τολμηρή μία ηρωϊδα που αγωνίζονταν για την απελευθέρωση της Μακεδονία. Ο εγγονός της Νικόλαος Σιόλιος και η σύζυγός του Βασιλική Κορκά απέκτησαν τέσσερα τέκνα τρία αγόρια Δημήτριο, Ιωάννη και Στέλιο και μία κόρη Ελένη.Δε ζει κανείς, ο Δημήτρης έφυγε φέτος σε ηλικία 98 ετών χωρίςνα έχει ασθενήσει , ήταν εξάδελφός μου και άφησε δύο αγόρια τον Νίκο καθηγητής χημικός διδάσκει σε Γυμνάσιο της Πτολεμαϊδος και Στέλιος μουσικός διδάσκει στο Μουσικό σχολείο.
Αυτοί είναι οι απόγονοι της μεγάλης οικογένειας που διαδραμάτισε σπουδαίο ρόλο στον αγώνα των Μακεδονομάχων. Τα περιγράφει στο βιβλίο της πολύ καλά η Αθηνά Τζινίκου-Κακούλη. Επανέρχομαι στο μοναστήρι της Αγίας Παρασκευής το θαυματουργό αυτό μοναστήρι με την Χριστιανική του ιστορία που προσήλκυε αρρώστους στους οφθαλμούς αλλά κι υγιείς να προσκυνήσουν . Είχα πάει μία φορά στο μοναστήρι όταν ήταν υπεύθυνος ο ιδιόρυθμος εκείνος άνθρωπος, « Ο Κύριος να τον συγχωρήσει , που έχει αποβιώσει τελευταίος ».
Αρνήθηκε να μου πει για το Χριστιανικό έργο του μοναστηριού και να δω το συγκρότημα και ότι άλλο έχει από τη μακροχρόνια λειτουργία του. για να σταματήσει τη συζήτηση μου είπε εμείς δεν ανήκουμε στην Εκκλησία. Έχουμε διακόψει τις σχέσεις μας ανήκοντες στις δικές μας αντιλήψεις. Εύχομαι να αναθεωρήσετε την παράλογη και αντιχριστιανική αυτή ενέργειά σας. Του λέω , δε δέχτηκε να του πω για το θαύμα του 1920.
Ο Μητροπολίτης , Φλωρίνης Πρεσπών ,και Εορδαίας κ.Ειρηναίος ενδιαφέρθηκε αμέσως άμα τη εκδημία του δήθεν ηγουμένου του μοναστηρίου και μετέφερε το μοναστήρι στα δόγματα της Εκκλησίας όπως ήταν προηγουμένως. Παρακολουθώ τις κινήσεις του μητροπολίτου μέσω της εφημερίδος Πτολεμαίος ,κατά καιρούς αρθρογραφώ στον Πτολεμαίο, και του οπτικού δίαυλου ΦΛΑΣ Κοζάνης Βρίσκετε συνεχώς σε κίνηση ως άλλος απόστολος έχοντας βαθιά επίγνωση της ιεράς αποστολής του ποιμένα και επισκέπτεται το ποίμνιό του στα χωριά όπου οι πόντιοι έχουν φέρει από τα χαμένες πατρίδες εικόνες Αγίων και την μέρα που εορτάζουν οι Άγιοι τελούν Θεία Λειτουργία προεξάρχοντος του μητροπολίτη , κάνοντας και κήρυγμα, συμμετέχει στον πόνο τους για τις χαμένες Πατρίδες. Η μέρα είναι βαθιάς περισυλλογής για όλους. Να έχουμε την Ευλογία της Αγίας Παρασκευής προστάτιδα των Οφθαλμών.
Γιάννης Κορκάς























