Στο 2ο Συνέδριο Οινοτουρισμού στην Δυτική Μακεδονία απηύθυνε χαιρετισμό ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών αρμόδιος για τις Μεταφορές Μιχάλης Παπαδόπουλος, ο οποίος είπε μεταξύ άλλων:
“Ο οινοτουρισμός είναι ένα αναπτυξιακό εργαλείο πρόκληση, ιδίως στο σήμερα που σχεδιάσαμε και υλοποιούμε ένα νέο παραγωγικό μοντέλο για ολόκληρη την Δυτική Μακεδονία.
Είναι μια επενδυτική ευκαιρία και στο πλαίσιο του σχεδίου ανάκαμψης και στο πλαίσιο της δίκαιης μετάβασης. Είναι μετρημένα στα δάκτυλα ενός χεριού τα ελληνικά προϊόντα που συσσωρεύουν, ενσωματώνουν, κρύβουν μέσα τους ιστορία, πολιτισμό, περιβάλλον και φυσικό πλούτο. Το 2014, όταν ήμουν και πάλι στο Υπουργείο Μεταφορών ενώσαμε δυνάμεις με την Όλγα Κεφαλογιαννη, τον Γιάννη Μπουτάρη και, κυρίως, τον Γιάννη Βογιατζή, και νομοθετήσαμε για πρώτη φορά σε ν/σ του Υπουργείο Τουρισμού τον όρο “οινοποιητικός Τουρισμός”. Ενώ, το 2009 ως Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης διοργάνωσα το 1ο Συνέδριο Οίνου στην Σαντορίνη .Άρα είναι μεγάλη η χαρά μου να βρίσκομαι σήμερα στο 2ο Συνέδριο Οινοτουρισμού.
Πιστεύω ότι δεν αρκεί για τον αμπελοοινικό κλάδο μια στρατηγική αλλά απαιτείται κάτι παραπάνω. Και αυτό σημαίνει εκπόνηση και υλοποίηση μέσω συνεργατικών διεργασιών μιας εθνικής στρατηγικής όχι μόνο για τον κλάδο, αλλά που δόκιμα πιστεύω, και θα μου επιτρέψουν οι ειδικοί του οίνου, θα αποκαλούσα Οινική Οικονομία.
Ως οινική ορίζω το σύνολο των οικονομικών, επιχειρηματικών, παραγωγικών και κοινωνικών δραστηριοτήτων, οι οποίες αναλαμβάνονται από φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή κρατικούς φορείς των οποίων ο σκοπός είναι η επιδίωξη συλλογικού, οικονομικού ή άλλου οφέλους μέσα από την αξιοποίηση, εκμετάλλευση και παραγωγή εισοδήματος ή η προαγωγή γνώσης από την άμπελο και το κρασί πάντα με όρους αειφορίας και με βιώσιμη διαχείριση των πόρων.
Με τον όρο οινική οικονομία εννοώ την μακροπρόθεσμη στρατηγική για τη στήριξη της βιώσιμης ανάπτυξης του αμπελοοινικού κλάδου η οποία περιλαμβάνει όλες τις δραστηριότητες που με πυρήνα το κρασί μπορούν να ενισχύσουν τις τοπικές οικονομίες αλλά και την εθνική οικονομία. Και φυσικά ο σχεδιασμός και η υλοποίηση ενός συνεκτικού σχεδίου που εκπονείται με την συνεργασία του δημόσιου, του ιδιωτικού και του κοινωνικού τομέα. Κυβέρνηση, αυτοδιοίκηση, επιχειρήσεις, εργαζόμενοι σε συνεργασία και διαβούλευση, αλλά και αυτοδέσμευση στην στρατηγική που θα εκπονηθεί. Μόνον με αυτόν τον τρόπο θα επιτευχθεί η εξωστρέφεια, με την οντότητα του «Wines of Greece Α.Ε.», η ενίσχυση της παραγωγικής διαδικασίας και του ανθρώπινου δυναμικού μέσα από επαγγελματική κατάρτιση, έρευνα και τεχνολογία αλλά και απλούστευση διαδικασιών για την επιχειρηματικότητα και τις επενδύσεις.
Κυρίως όμως, μόνον με αυτόν τον τρόπο η διακυβέρνηση, κεντρική κυβέρνηση – δήμοι – περιφέρειες, ιδιωτικός τομέας, κοινωνία πολιτών και επιστημονική κοινότητα θα δουλέψουν μαζί και θα τοποθετήσουν κάθε καλό αμπελώνα και κάθε καλό οινοποιείο μέσα στην οικονομική γεωγραφία κάθε δήμου, νομού και περιφέρειας.
Η κατασκευή του Ε65 θα συνδέσει τη Λαμία με την Εγνατία Οδό εξασφαλίζοντας ασφαλή και ταχύτερη πρόσβαση από τη Νότια Ελλάδα σε όλη τη Δυτική Μακεδονία. Αντιλαμβάνεται οποιοσδήποτε ότι πρόκειται για μια νέα πραγματικότητα που θα επιτρέψει σε ανθρώπους, που έβλεπαν μακριά στον χάρτη την περιοχή μας, να τη δουν πλέον με άλλο μάτι. Το Βόρειο Τμήμα εντάχθηκε στο Ταμείο Ανάκαμψης με χρηματοδότηση 450 εκατ. Ευρώ και προβλέπεται να έχει ολοκληρωθεί το 2025. Το κεντρικό τμήμα έχει ολοκληρωθεί και το νότιο τμήμα προβλέπεται να ολοκληρωθεί μέσα στον επόμενο χρόνο. Τον Ιούλιο εγκαινιάσθηκαν τα πρώτα 14 χιλιόμετρα.
Στον σιδηρόδρομο, υπάρχει γενικότερος σχεδιασμός του ΟΣΕ για τη σύνδεση του λιμανιού της Ηγουμενίτσας με Θεσσαλονίκη, Καλαμπάκα, Κοζάνη και Βέροια. Μια γραμμή που έχει μεγάλη σημασία τόσο για τη μεταφορά επιβατών όσο και για τη διακίνηση εμπορευμάτων. Στοιχείο εξαιρετικά χρήσιμο για την ανάπτυξη στη συνέχεια και υπηρεσιών εφοδιαστικής αλυσίδας που μπορεί να υποστηρίξει και την εξαγωγική δραστηριότητα της παραγωγής της Δυτικής Μακεδονίας. Γνωρίζουμε την ύπαρξη της παλιάς γραμμής Κοζάνη – Αμύνταιο η οποία έχει κοπεί κάτω από την Πτολεμαΐδα λόγω των έργων της ΔΕΗ. Το τμήμα Πτολεμαΐδα – Κοζάνη έχει κάποιες δυσκολίες, αλλά το Αμύνταιο – Πτολεμαΐδα είναι ευκολότερο, τεχνικά, να αποκατασταθεί. Επιπλέον των έργων υποδομής που βρίσκονται σε στάδιο μελέτης και υλοποίησης θα μου επιτρέψετε να αναφερθώ και στις δυνατότητες που υπάρχουν να αναπτυχθούν νέα μέσα μεταφοράς στη περιοχή.
Στον νόμο του Υπουργείου Μεταφορών που ψηφίστηκε την προηγούμενη εβδομάδα, διευκολύναμε με ειδική διάταξη τη διαδικασία αδειοδότησης και λειτουργίας υδατοδρομίων. Κάθε υδάτινο πεδίο στη χώρα μπορεί να φιλοξενήσει υδροπλάνο. Άλλωστε το 2014, κατά την προηγούμενη θητεία μου στο Υπουργείο Μεταφορών, όταν με την πρόεδρο του ΕΟΤ Άντζελα Γκερέκου
Αδειοδοτήσαμε το 1ο υδατοδρόμιο της χώρας στην Κέρκυρα, υπήρξε η σκέψη για δοκιμαστική πτήση υδροπλάνου στη λίμνη Βεγορίτιδα. Μια τέτοια προοπτική, σε συνδυασμό με την αεροπορική σύνδεση στην Κοζάνη, εκτιμώ, πως θα αναβαθμίσει καταλυτικά το επίπεδο της αεροπορικής σύνδεσης με την περιοχή μας.
Κλείνοντας θα αναφερθώ και σε μια εναλλακτική μορφή μεταφοράς. Το ποδήλατο. Πριν από λίγες εβδομάδες, σε συνεργασία με την Υφυπουργό Τουρισμού τη Σοφία Ζαχαράκη υποστηρίξαμε τη δημιουργία Εθνικού Συντονιστικού Κέντρου για το #EuroVelo στην Ελλάδα με αντικείμενο την ανάδειξη του ποδηλατικού τουρισμού. Γνωρίζετε ότι πρόκειται για το δίκτυο ποδηλατικών διαδρομών που συνδέει τις ευρωπαϊκές χώρες και κάθε χρόνο χρησιμοποιείται από περίπου 5,3 εκατ. επισκέπτες. Για την Ελλάδα προβλέπονται σήμερα τρεις ευρωπαϊκές ποδηλατικές διαδρομές και θέλω να σας εκφράσω τη βούληση μας να χαραχθεί και νέα, που θα ενώνει τις υφιστάμενες και θα συμπεριλαμβάνει τη Δυτική Μακεδονία, το πεδινό ανάγλυφο της οποίας είναι φιλόξενο στο ποδήλατο. Ένα μέσο που μπορεί περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο να φέρει τον επισκέπτη κοντά στην ομορφιά της φύσης αλλά και των τουριστικών προορισμών της ιδιαίτερης πατρίδας μας.
Έχουμε μπροστά μας το εθνικό σχέδιο ανάκαμψης με δεκάδες εργαλεία που μπορούν να αξιοποιηθούν. Γι’ αυτό σήμερα είναι η ώρα για έναν εθνικό σχεδιασμό ολιστικό, για στρατηγική για την οινική οικονομία”.