Θα καταφέρει η Ελλάδα των 17,3 ετών παλαιότητας του στόλου να αντισταθεί στη λαίλαπα των ευρωφόρων στα παλιά αυτοκίνητα; Τι έρχεται;
Το αυτοκίνητο είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μας, καθημερινός σύντροφος που μας εξυπηρετεί σε πολλές πτυχές της καθημερινότητας. Οι αποφάσεις της Ευρωβουλής έχουν αρχίσει να έχουν σημαντικό οικονομικό αντίκτυπο στους πολίτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ιδιαίτερα λόγω των περιβαλλοντικών μέτρων που επιβλήθηκαν για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης. Πολύς λόγος γίνεται για τα «χαράτσια ρύπων», τα οποία επιβαρύνουν τους κατόχους παλιών αυτοκινήτων σε διάφορες χώρες της Ε.Ε., ως αντικίνητρο για τη χρήση ρυπογόνων οχημάτων.
Παραδείγματα χωρών που εφαρμόζουν χαράτσια ρύπων:
Στην Ολλανδία, η φορολογία βασίζεται στην εκπομπή ρύπων του οχήματος, με υψηλότερα τέλη για τα παλαιότερα και πιο ρυπογόνα οχήματα. Εφαρμόζεται μια κλίμακα τιμολόγησης με βάση τις εκπομπές CO2, με αποτέλεσμα τα παλιά οχήματα να επιβαρύνονται σημαντικά.
Στη Γαλλία, έχει εισαχθεί το “malus écologique”, ένας φόρος που στοχεύει στις υψηλές εκπομπές CO2. Οποιοσδήποτε οδηγός κατέχει ένα παλιό και ρυπογόνο όχημα πληρώνει αυξημένα τέλη, με σκοπό τη σταδιακή απόσυρση των ρυπογόνων αυτοκινήτων από την κυκλοφορία.
Η Ισπανία έχει εισάγει ένα σύστημα φορολόγησης που εξαρτάται από τις εκπομπές του οχήματος. Τα αυτοκίνητα που εκπέμπουν πάνω από ένα συγκεκριμένο όριο CO2 υπόκεινται σε φόρο, ενώ τα καθαρότερα οχήματα λαμβάνουν φορολογικά κίνητρα.
Στην Ιταλία, οι κάτοχοι παλιών οχημάτων επιβαρύνονται με αυξημένα τέλη κυκλοφορίας και φόρους για τη χρήση ρυπογόνων οχημάτων. Επιπλέον, πολλές πόλεις έχουν θεσπίσει ζώνες χαμηλών εκπομπών (LEZ), όπου τα παλιά αυτοκίνητα απαγορεύεται να κυκλοφορούν.
Η κατάσταση στην Ελλάδα
Στην Ελλάδα, αν και η κυβέρνηση έχει επιδείξει σθεναρή άρνηση να επιβάλει παρόμοια χαράτσια, η πίεση της Ευρωπαϊκής Ένωσης αυξάνεται. Ο στόλος των οχημάτων μας είναι από τους πιο παλιούς στην Ευρώπη, με μέση ηλικία άνω των 17 ετών, γεγονός που συμβάλλει στη μεγάλη ρύπανση. Οι Ελληνες ευρωβουλευτές αποτελούν την πρώτη γραμμή άμυνας απέναντι στις πιέσεις για τα περιβαλλοντικά τέλη, και η ελληνική κυβέρνηση έχει καταφέρει μέχρι στιγμής να καθυστερήσει την εφαρμογή τέτοιων μέτρων.
Πόσο όμως θα μπορεί να αντισταθεί η κυβέρνηση στην πίεση αυτή; Αν επιβληθούν τα μέτρα που έχουν αποφασιστεί, όπως η απαγόρευση πώλησης βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων οχημάτων, η Ελλάδα θα πρέπει να βρει λύσεις για την ανανέωση του στόλου της, χωρίς να επιβαρύνει υπέρμετρα τον ήδη οικονομικά πληθυσμό.
Παρόλα αυτά, οι περιβαλλοντικές ανησυχίες είναι πραγματικές, και η ανάγκη λήψης μέτρων για τον περιορισμό της ατμοσφαιρικής ρύπανσης είναι επιτακτική. Χώρες όπως η Ελλάδα, με τον γερασμένο στόλο τους, πρέπει να στραφούν προς καθαρότερες λύσεις, αλλιώς οι περιβαλλοντικές και οικονομικές επιπτώσεις θα συνεχίσουν να αυξάνονται.
Η ευρωβουλή σύντομα θα κληθεί να πάρει οριστικές αποφάσεις, όχι μόνο για το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας, αλλά και για το πώς θα υποστηριχθούν χώρες που έχουν μεγάλο περιβαλλοντικό φορτίο από τα παλιά τους οχήματα.