Σε αυτές τις περιπτώσεις, αν προσθέσουμε και τους οδηγούς που κάνουν χρήση τα hands-free, τότε αυτό το ποσοστό ανεβαίνει στο 6,4%. Αυτό έδειξε έρευνα της Εθνικής Υπηρεσίας Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας των ΗΠΑ, επισημαίνοντας ότι αυτό το ποσοστό ήταν υψηλότερο στους οδηγούς μέχρι 24 ετών.
Από την άλλη, ο ανεξάρτητος μη κερδοσκοπικός οργανισμός που έχει δράση στην οδική οδήγηση, Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) σε μια έρευνα που πραγματοποίησε διαπίστωσε ότι πάνω από το 20% των ερωτηθέντων ανέφεραν ότι εμπλέκονται σε τουλάχιστον μία ενέργεια απόσπασης της προσοχής (πραγματοποίηση βιντεοκλήσεων, παρακολούθηση βίντεο ή χρήση μέσων κοινωνικής δικτύωσης, τουλάχιστον σε ένα ή σε όλα τα ταξίδια τους).
Οι άνθρωποι που χρησιμοποιούν κινητά τηλέφωνα πιο συχνά ενώ οδηγούν, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, μπορεί να είναι πιο επικίνδυνοι οδηγοί.
Οι οδηγοί που περνούσαν το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου της οδήγησής τους αλληλεπιδρώντας με ένα κινητό, είχαν επίσης τα υψηλότερα ποσοστά εμπλοκής σε ατύχημα. Οι οδηγοί που ανέφεραν συχνή χρήση κινητών τηλεφώνων οδηγούν πιο γρήγορα, αλλάζουν λωρίδες πιο συχνά και κάνουν επικίνδυνους ελιγμούς σε μεγαλύτερη συχνότητα από αυτούς που οδηγούν και χρησιμοποιούν σπάνια το κινητό τους τηλέφωνο κατά τη διάρκεια της οδήγησης.
Με βάση τα στοιχεία που ανέφερε η αστυνομία των ΗΠΑ για θανατηφόρα δυστυχήματα το 2022, 3.308 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία ατυχήματα με αυτοκίνητα στα οποία η απόσπαση της προσοχής ήταν ο βασικός παράγοντας. Διαπιστώθηκε ότι η ομιλία σε κινητό αύξησε σημαντικά τον κίνδυνο σύγκρουσης σε σχέση με τους οδηγούς που δεν χρησιμοποιούσαν το κινητό τους τηλέφωνο. Η αποστολή μηνυμάτων αύξησε τον κίνδυνο σύγκρουσης από 2 έως 6 φορές, ενώ υπήρξε μεγαλύτερο ποσοστό ατυχήματος σε οδηγούς ηλικίας κάτω των 30 ετών και οδηγούς άνω των 64 ετών.
Σχεδόν όλες οι πειραματικές μελέτες που χρησιμοποιούν προσομοιωτές οδήγησης ή οχήματα με όργανα, ανέφεραν ότι ορισμένες μετρήσεις της απόδοσης του οδηγού επηρεάστηκαν από την χρήση του κινητού τηλεφώνου. Στατιστικές αναλύσεις ανέφεραν σημαντικές καθυστερήσεις στον χρόνο αντίδρασης των οδηγών, ενώ υπήρξαν μικρότερα προβλήματα στη διατήρηση της λωρίδας, της ταχύτητας ή της απόστασης. Μια ανάλυση που συγκεντρώνει τα αποτελέσματα 28 πειραματικών μελετών με χρήση προσομοιωτών οδήγησης ή οχημάτων ανέφερε ότι η πληκτρολόγηση ή η ανάγνωση μηνυμάτων επιβράδυνε σημαντικά τον χρόνο αντίδρασης, αύξησε τις πιθανότητες να βγουν από τις λωρίδες και αύξησε τη διάρκεια του χρόνου που οι οδηγοί απομακρύνουν το βλέμμα τους από το οδόστρωμα.
Η χρήση κινητού τηλεφώνου επηρεάζει επίσης τον τρόπο με τον οποίο οι οδηγοί επεξεργάζονται τις πληροφορίες του οδοστρώματος. Οι οδηγοί γενικά παίρνουν τα μάτια τους από το δρόμο για να καλέσουν ή να χειριστούν ένα τηλέφωνο. Αντίθετα, οι οδηγοί που συμμετέχουν σε συνομιλίες με κινητό τηλέφωνο τείνουν να συγκεντρώνουν το βλέμμα τους προς το κέντρο του δρόμου.
Τέλος, οι ερευνητές βρήκαν ότι η εγκεφαλική δραστηριότητα που σχετίζεται με την οπτική επεξεργασία και την προσοχή μειώνεται όταν ο οδηγός κάνει χρήση του κινητού του τηλεφώνου. Κατά συνέπεια, αυτοί οι χειρισμοί αυξάνουν τα ποσοστά απροσεξίας, με αποτέλεσμα να αποτυγχάνουν να κατανοήσουν ή να επεξεργαστούν πληροφορίες, γεγονότα ή αντικείμενα που υπάρχουν ή διαδραματίζονται στο οδόστρωμα.
Κυριάκος Παρασίδης