• Επικοινωνία
  • Ο Καιρός Live
  • Αγγελίες
  • Πρωτοσέλιδα
Πέμπτη, 19 Ιουνίου, 2025
Θάρρος Κοζάνης
Optika Katanas
  • Κοζάνη
  • Δυτική Μακεδονία
  • Ελλάδα
  • Επικαιρότητα
  • Κόσμος
  • Οικονομία
  • Περιβάλλον
  • Πολιτισμός
  • Τουρισμός
  • Υγεία
  • Αθλητικά
  • Απόψεις
  • Αγγελίες
No Result
View All Result
  • Κοζάνη
  • Δυτική Μακεδονία
  • Ελλάδα
  • Επικαιρότητα
  • Κόσμος
  • Οικονομία
  • Περιβάλλον
  • Πολιτισμός
  • Τουρισμός
  • Υγεία
  • Αθλητικά
  • Απόψεις
  • Αγγελίες
No Result
View All Result
Morning News
No Result
View All Result
VELVITA

Αρχική » Οικονομία » Αυτοκίνητο » Επείγουσα εθνική προτεραιότητα η απόσυρση αυτοκινήτων – Η Ελλάδα διαθέτει έναν από τους πιο γερασμένους στόλους

Επείγουσα εθνική προτεραιότητα η απόσυρση αυτοκινήτων – Η Ελλάδα διαθέτει έναν από τους πιο γερασμένους στόλους

ΘάρροςΘάρρος
Αυτοκίνητο
Επείγουσα εθνική προτεραιότητα η απόσυρση αυτοκινήτων – Η Ελλάδα διαθέτει έναν από τους πιο γερασμένους στόλους
12/05/2025
Χρόνος Ανάγνωσης: 1 λεπτά

Η Ελλάδα διαθέτει έναν από τους πιο γερασμένους στόλους αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με μέσο όρο ηλικίας άνω των 17 ετών.

🚨 : Αυτό δεν αποτελεί απλώς στατιστικό στοιχείο, αλλά διαχρονικό πρόβλημα με σοβαρές συνέπειες για την οδική ασφάλεια, το περιβάλλον και τη δημόσια υγεία. Η ανανέωση του στόλου δεν είναι πολυτέλεια – είναι αναγκαία και επείγουσα εθνική προτεραιότητα. Όμως η Κυβέρνηση δε θέλει ή δεν μπορεί;

Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου (ισοζύγιο αγαθών) τον Μάρτιο 2025 ανήλθε σε 3,04 δισ. ευρώ, σημειώνοντας ετήσια αύξηση 25,3% σε σύγκριση με τον Μάρτιο 2024. Η ραγδαία αυτή διεύρυνση οφείλεται στον συνδυασμό αύξησης των εισαγωγών και μείωσης των εξαγωγών.

Η τάση αυτή αποτυπώνεται και σε συνολικό επίπεδο τριμήνου. Το διάστημα Ιανουαρίου–Μαρτίου 2025 το εμπορικό έλλειμμα έφτασε τα 8,29 δισ. ευρώ, αυξημένο κατά 3,6% σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2024. Δηλαδή, ενώ το πρώτο τρίμηνο του 2024 το έλλειμμα ήταν ~8,0 δισ., φέτος ανέβηκε κατά περίπου 292 εκατ. ευρώ.

Παρά τη συνολική βελτίωση ορισμένων εξαγωγικών τομέων, η αύξηση των εισαγωγών συνεχίζει να αποτελεί πονοκέφαλο. Η Ελλάδα ιστορικά εισάγει μεγάλο μέρος των προϊόντων που καταναλώνει – από πρώτες ύλες και μηχανήματα μέχρι καταναλωτικά αγαθά. Τον Μάρτιο 2025, οι εισαγωγές αγαθών αυξήθηκαν στα 6,97 δισ. ευρώ, γεγονός που υποδηλώνει ισχυρή εσωτερική ζήτηση η οποία όμως ικανοποιείται από το εξωτερικό. Ένας από τους πιο δυναμικούς τομείς εισαγωγών είναι αυτός των οχημάτων (ΙΧ αυτοκινήτων). Δεδομένου ότι η Ελλάδα δεν διαθέτει αυτοκινητοβιομηχανία, όλα τα αυτοκίνητα που πωλούνται στη χώρα είναι εισαγόμενα. Σύμφωνα με στοιχεία διεθνούς εμπορίου, τα επιβατικά αυτοκίνητα συγκαταλέγονται στα κορυφαία εισαγόμενα προϊόντα: το 2023 η αξία εισαγωγών αυτοκινήτων υπολογίζεται γύρω στα 3,25 δισ. δολάρια (περίπου 3 δισ. ευρώ), καθιστώντας τα μία από τις μεγαλύτερες κατηγορίες εισαγόμενων αγαθών.

Γιατί δεν προωθείται η απόσυρση αυτοκινήτων;

Με το εμπορικό έλλειμμα σε τροχιά ανόδου, η κυβέρνηση αντιμετωπίζει διλήμματα ως προς την άσκηση πολιτικών. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το μέτρο της “απόσυρσης αυτοκινήτων”, δηλαδή η παροχή κινήτρων (οικονομικών ενισχύσεων ή φοροαπαλλαγών) για την αντικατάσταση παλαιών ΙΧ με καινούρια, “καθαρότερα” για τον αέρα που αναπνέουμε και ασφαλέστερα αυτοκίνητα. Παρότι ένα τέτοιο μέτρο θα είχε τεράστια οφέλη σε επίπεδο οδικής ασφάλειας και μείωσης ρύπων, θεωρείται εξαιρετικά δύσκολο να εφαρμοστεί υπό τις παρούσες συνθήκες.

Ο λόγος είναι καθαρά οικονομικός: τυχόν απόσυρση θα εκτόξευε περαιτέρω τις εισαγωγές οχημάτων, επιδεινώνοντας το ήδη υψηλό εξωτερικό έλλειμμα.

Όπως σημειώνουν αναλυτές της αγοράς, η πιθανή επαναφορά του μέτρου θεωρείται «εξαιρετικά απίθανο να συμβεί, εξαιτίας του εμπορικού ισοζυγίου». Με άλλα λόγια, και όπως μου είχε πει ο πρώην Υπουργός Οικονομικών και νυν Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης, Κωστής Χατζηδάκης η κυβέρνηση δεν θέλει να ενθαρρύνει μαζικές αγορές νέων αυτοκινήτων (μέσω επιδότησης απόσυρσης), διότι αυτό θα δημιουργούσε πρόσθετη ζήτηση για εισαγόμενα αγαθά υψηλού κόστους, διευρύνοντας περαιτέρω το εμπορικο έλλειμα .

Η λύση στο πρόβλημα δεν είναι απλή ούτε άμεση.

Απαιτείται ένα νέο παραγωγικό μοντέλο με έμφαση στην καινοτομία, τις επενδύσεις και την εξωστρέφεια. Και επειδή δε φτιάχνεις αυτοκινητοβιομηχανία, από τη μία στιγμή στην άλλη, πρέπει το οικονομικό επιτελείο να βρει τη λύση, για να μπορούν οι Έλληνες να κινούνται με μεγαλύτερη ασφάλεια στους δρόμους και να μην αναπνέουν άλλο τα δηλητήρια που εκπέμπουν τα παλιά αυτοκίνητα.

Υπάρχει λύση:

Στο ισοζύγιο αγαθών, το έλλειμμα αυξάνεται όταν οι εισαγωγές υπερβαίνουν τις εξαγωγές. Ένα πρόγραμμα απόσυρσης χωρίς συνοδευτικά μέτρα θα οδηγήσει σε άμεση αύξηση εισαγωγών αυτοκινήτων, διογκώνοντας το εμπορικό έλλειμμα. Για να αντισταθμιστεί αυτό, απαιτείται είτε μείωση εισαγωγών σε άλλες κατηγορίες είτε αύξηση των εξαγωγών – ιδανικά και τα δύο.

Από οικονομική σκοπιά, οι αντισταθμιστικές πολιτικές βασίζονται στις αρχές της υποκατάστασης εισαγωγών (import substitution) και της προώθησης εξαγωγών (export promotion). Η υποκατάσταση εισαγωγών σημαίνει ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής αγαθών που διαφορετικά θα εισάγονταν. Η προώθηση εξαγωγών συνεπάγεται βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και παραγωγικότητας ώστε η χώρα να πουλά περισσότερα προϊόντα στο εξωτερικό.

Η λογική των αντισταθμιστικών μέτρων είναι να διατηρηθεί ισορροπημένο το καθαρό εμπορικό αποτέλεσμα: τα οφέλη από τις εξαγωγές ή τις μειωμένες εισαγωγές σε κάποιους τομείς να αντισταθμίζουν πλήρως την εισαγωγική επιβάρυνση των νέων αυτοκινήτων.

Η ίδια η σχεδίαση του προγράμματος απόσυρσης μπορεί να μετριάσει τον αντίκτυπο στο ισοζύγιο αγαθών. Και εξηγούμαστε:

Έμφαση στα ηλεκτρικά και τα πιο οικονομικά οχήματα: Προκρίνεται η επιδότηση οχημάτων χαμηλής κατανάλωσης ή ηλεκτροκίνητων αντί συμβατικών. Αυτό, εκτός από περιβαλλοντικό όφελος, μειώνει μακροπρόθεσμα το λογαριασμό εισαγωγών πετρελαίου, αφού αυτά θα αντικαταστήσουν ενεργοβορα αυτοκίνητα. Και λιγότερα ενεργοβόρα αυτοκίνητα σημαίνουν χαμηλότερη ζήτηση για καύσιμα που εισάγονται, περιορίζοντας το συνολικό βάρος εισαγωγών.

Ανάπτυξη εγχώριας βιομηχανίας οχημάτων και εξαρτημάτων: Μακροπρόθεσμα, η κυβέρνηση μπορεί να στοχεύσει στην επανασύσταση παραγωγικής βάσης στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Προσελκύοντας ξένες επενδύσεις για συναρμολόγηση ή παραγωγή εξαρτημάτων οχημάτων στην Ελλάδα, ένα μέρος της ζήτησης μπορεί να καλύπτεται εγχωρίως.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το Ελληνικό scooter NOOS το οποίο εξολοκλήρου παράγεται στην Ελλάδα, από Ελληνικά χέρια και μυαλά. Το NOSS θα εξαχθεί και πρέπει να βοηθηθεί κεντρικά σε αυτή την προσπάθεια…

Επείγουσα εθνική προτεραιότητα η απόσυρση των ΙΧ – Η Ελλάδα διαθέτει έναν από τους πιο γερασμένους στόλους

To Made in Greece NOOS

Μια τέτοιου είδους επένδυση όχι μόνο θα μειώσει μελλοντικά την ανάγκη εισαγωγών (καθώς κάποια νέα οχήματα “απόσυρσης” θα είναι Made in Greece), αλλά θα τονώσει και τις εξαγωγές αν μέρος της παραγωγής διατίθεται στο εξωτερικό.

Προώθηση της εγχώριας ανακύκλωσης και αξιοποίησης υλικών: Το πρόγραμμα απόσυρσης μπορεί να συνδεθεί με την ανάπτυξη της υπάρχουσας βιομηχανίας ανακύκλωσης οχημάτων και μετάλλων. Τα αποσυρόμενα αυτοκίνητα περιέχουν χάλυβα, αλουμίνιο, πλαστικά κ.λπ. Η ανάκτηση αυτών των υλικών από ελληνικές μονάδες ανακύκλωσης θα μπορούσε να προμηθεύσει πρώτες ύλες στη μεταλλουργία και βιομηχανία πλαστικών εγχωρίως, μειώνοντας αντίστοιχες εισαγωγές πρώτων υλών. Παράλληλα πολλά από αυτά θα μπορούσαν να εξαχθούν.

Εν τέλει, η επιτυχία ενός ελληνικού προγράμματος απόσυρσης θα κριθεί στη συνολική συναλλαγματική του επίπτωση: με τις κατάλληλες πολιτικές, η ανανέωση του στόλου μπορεί να γίνει μοχλός βιώσιμης ανάπτυξης και όχι αιτία διεύρυνσης των ελλειμμάτων.

Θέματα: απόσυρσηΕΛΣΤΑΤοδική ασφάλεια
Θάρρος

Θάρρος

Η καθημερινή εφημερίδα της Κοζάνης και της Δυτικής Μακεδονίας στην ηλεκτρονική της έκδοση.
Νέα, Ειδήσεις, Επικαιρότητα, αθλητικά, άρθρα και απόψεις, αγγελίες από την Κοζάνη και την Δ. Μακεδονία.

Το Θάρρος στο Google News Ακολουθήστε το Θάρρος στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις με καθημερινή ενημέρωση
Προηγούμενη Ανάρτηση

Κασσελάκης – Κωνσταντοπούλου ο άλλος πόλος;

Επόμενη Ανάρτηση

Σύγχρονα τρένα μέχρι το 2027 φέρνει η συνάντηση Μητσοτάκη – Μελόνι  

Σχετικά Άρθρα

Πρόστιμα σοκ για χρήση κινητού στο τιμόνι – Τι έρχεται στα νυχτερινά μπλόκα
Αυτοκίνητο

Πρόστιμα σοκ για χρήση κινητού στο τιμόνι – Τι έρχεται στα νυχτερινά μπλόκα

07/06/2025
Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας: Αυτά τα χαρτιά πρέπει να έχουμε πάνω μας όταν οδηγούμε
Αυτοκίνητο

Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας: Αυτά τα χαρτιά πρέπει να έχουμε πάνω μας όταν οδηγούμε

05/06/2025
Αυτοκίνητο: Οι μεγαλύτερες αγορές του κόσμου
Αυτοκίνητο

Αυτοκίνητο: Οι μεγαλύτερες αγορές του κόσμου

28/05/2025
Αυτοκίνητο: Οι κάτοχοι παλαιών οχημάτων θα πρέπει να είναι έτοιμοι…
Αυτοκίνητο

Αυτοκίνητο: Οι κάτοχοι παλαιών οχημάτων θα πρέπει να είναι έτοιμοι…

26/05/2025
Διπλασιάζονται τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ελλάδα, αλλά μένουν σε μονοψήφιο ποσοστό πωλήσεων
Αυτοκίνητο

Διπλασιάζονται τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ελλάδα, αλλά μένουν σε μονοψήφιο ποσοστό πωλήσεων

24/05/2025
Αλλάζουν όλα για ανασφάλιστα οχήματα και ΚΤΕΟ – Τσουχτερά τα πρόστιμα, τι ετοιμάζει η ΑΑΔΕ 
Αυτοκίνητο

Αλλάζουν όλα για ανασφάλιστα οχήματα και ΚΤΕΟ – Τσουχτερά τα πρόστιμα, τι ετοιμάζει η ΑΑΔΕ 

19/05/2025
ADVERTISEMENT
ejust4skills.gr
MyDei
ΚΔΒΜ Α.Ε. ΚΟΖΑΝΗ
FIESTA VOIO 2025
ΚΔΒΜ Α.Ε. ΚΟΖΑΝΗ
Αιολική Βερμίου
Marianna Triadafyllou
Αναγγελία Γάμου με ένα Κλικ
Spiroulina Platensis
Φαρμακεία Κοζάνης
ADVERTISEMENT

Πιο Δημοφιλή

Ξεκίνησε το Art Vibe Festival του Δήμου Κοζάνης – Μεγάλη η συμμετοχή του κόσμου

Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας: Εξεύρεση λύσης για τη λειτουργία του ΤΟΕΒ Παλιουριάς Γρεβενών

Έφυγε εντελώς ξαφνικά ο Θανάσης Μπούρτζος 

Τραγωδία στην Εγνατία Οδό: Νεκρός 22χρονος μοτοσικλετιστής από την Καστανιά σε καραμπόλα έξι οχημάτων

Βαριά πρόστιμα και αυτόφωρο για χιλιάδες οδηγούς -Τι αλλάζει στον ΚΟΚ

Μη χάσετε

Αγαπημένες μελωδίες από την Πανδώρα στην κεντρική πλατεία Κοζάνης

Καλλιόπη Βέττα: Εκτός προγράμματος Κοινωνικού Τουρισμού 2025 οικονομικά ασθενέστεροι δικαιούχοι

Συμμετοχή του ΚΔΑΠ ΑμεΑ Δήμου Φλώρινας στην ετήσια εθελοντική δράση της εταιρίας ΑΒ Βασιλόπουλος Φλώρινας

Συνελήφθη 33χρονος για διακίνηση ναρκωτικών ουσιών και καλλιέργεια δενδρυλλίων κάνναβης

Γιάννης Λιάσης: Απάντηση σε κακόβουλες ερμηνείες

Αγγελίες

Η Άροσις αναζητά  Χειριστή Συσκευαστικής Μηχανής (με έδρα την Καστοριά)

ΠΩΛΕΊΤΑΙ διαμέρισμα 115τμ επί της οδού Φιλίππου Β΄ 37

ΖΗΤΕΙΤΑΙ αυτοκίνητο μεταχειρισμένο, να έχει περάσει ΚΤΕΟ, από 600 έως 1000 κυβικά

ΠΩΛΕΙΤΑΙ άδεια ταξί στην Κοζάνη

Πωλείται οικόπεδο 600 τ.μ. άρτιο και οικοδομήσιμο στην πόλη της Κοζανης.

Διαβάστε ακόμη...

Η Υπουργός Πολιτισμού στην ταινία του 13ου Δημ. Σχολ. Κοζάνης (βίντεο)
Παιδεία

Η Υπουργός Πολιτισμού στην ταινία του 13ου Δημ. Σχολ. Κοζάνης (βίντεο)

18/06/2025
Σάκης Αρναούτογλου και Πάρις Κουκουλόπουλος: Πού πήγαν τα 7,5 δισεκατομμύρια για τη Δίκαιη Μετάβαση στη Δυτική Μακεδονία;
Δελτία Τύπου

Σάκης Αρναούτογλου και Πάρις Κουκουλόπουλος: Πού πήγαν τα 7,5 δισεκατομμύρια για τη Δίκαιη Μετάβαση στη Δυτική Μακεδονία;

18/06/2025
Το ελληνικό Λαϊκό Μέτωπο στην Κοζάνη –
Πολιτική

Το ελληνικό Λαϊκό Μέτωπο στην Κοζάνη

18/06/2025
Απολογισμός Επιμορφωτικής Ημερίδας Θεολόγων
Κοινωνικά

Απολογισμός Επιμορφωτικής Ημερίδας Θεολόγων

18/06/2025
Γιώργος Αυτιάς: Aπό το Ταμείο Ανάκαμψης ωφελήθηκαν πολλαπλώς δεκάδες κράτη μέλη
Δελτία Τύπου

Γιώργος Αυτιάς: Aπό το Ταμείο Ανάκαμψης ωφελήθηκαν πολλαπλώς δεκάδες κράτη μέλη

18/06/2025
Ο Γ. Αμανατίδης με εκπροσώπους της Ομοσπονδίας Λαϊκών Αγορών
Δυτική Μακεδονία

Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας: Ο Γ. Αμανατίδης με εκπροσώπους της Ομοσπονδίας Λαϊκών Αγορών

18/06/2025

Tharos Logo2022

© 2025 Θάρρος - Ειδήσεις και Νέα από την Κοζάνη και Δ. Μακεδονία
Εκδοτική Ενημερωτική Ι. Κορομήλης Α.Ε.
Ηλεκτρονική Εφημερίδα Κοζάνης και Δ. Μακεδονίας
  Τσόντζα 2, 50131, Κοζάνη
  +30 2461038611
Α.Φ.Μ.: 094329106
Δ.Ο.Υ. Κατερίνης

Ειδήσεις, Νέα για την Κοζάνη και την Δυτική Μακεδονία - Καθημερινή ενημέρωση

  • Θάρρος
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Cookies
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Πολιτική κατά της Διαφθοράς
  • Δήλωση Εχεμύθειας
  • Πρωτοσέλιδα Εφημερίδων
  • Δήλωση συμμόρφωσης

Social Media

No Result
View All Result
  • Αγγελίες | Εργασία – Ακίνητα
  • Επικοινωνία
  • Ο Καιρός Τώρα
  • Πρωτοσέλιδα Εφημερίδων
  • Αθλητικά
  • Άρθρα-Απόψεις
  • Κοζάνη
    • Βόιο
    • Εορδαία
    • Κοζάνη
    • Σέρβια
  • Δυτική Μακεδονία
    • Γρεβενά
    • Καστοριά
    • Φλώρινα
  • Ελλάδα
    • Δημόσιο
    • Εκλογές
    • Ιστορία
    • Κοινωνία
    • Παιδεία
    • Πολιτική
  • Κόσμος
    • Βαλκάνια
    • Ευρώπη
  • Επικαιρότητα
    • Media
    • Δελτία Τύπου
    • Θέματα
    • Εκδηλώσεις
    • Κοινωνικά
    • Ρεπορτάζ
    • Συνεντεύξεις
  • Οικονομία
    • Αγορά
    • Αγροτικά
    • Ακίνητα
    • Ενέργεια
    • Επιχειρήσεις
    • Εργασία
    • Εφορία
    • Καριέρα
  • Περιβάλλον
  • Πολιτισμός
    • Cinema – Tv
    • Βιβλίο
    • Διάστημα
    • Εικαστικά
    • Θέατρο
    • Λογοτεχνία
    • Μουσική
    • Ποίηση
    • Φιλοζωία
    • Φωτογραφία
  • Τεχνολογία
    • Αυτοκίνητο
    • Πληροφορική
  • Τουρισμός
  • Τρόπος Ζωής
    • Γεύσεις
    • Μόδα – Design
  • Υγεία
    • Διατροφή
    • Ψυχολογία

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

No Result
View All Result
  • Αγγελίες | Εργασία – Ακίνητα
  • Επικοινωνία
  • Ο Καιρός Τώρα
  • Πρωτοσέλιδα Εφημερίδων
  • Αθλητικά
  • Άρθρα-Απόψεις
  • Κοζάνη
    • Βόιο
    • Εορδαία
    • Κοζάνη
    • Σέρβια
  • Δυτική Μακεδονία
    • Γρεβενά
    • Καστοριά
    • Φλώρινα
  • Ελλάδα
    • Δημόσιο
    • Εκλογές
    • Ιστορία
    • Κοινωνία
    • Παιδεία
    • Πολιτική
  • Κόσμος
    • Βαλκάνια
    • Ευρώπη
  • Επικαιρότητα
    • Media
    • Δελτία Τύπου
    • Θέματα
    • Εκδηλώσεις
    • Κοινωνικά
    • Ρεπορτάζ
    • Συνεντεύξεις
  • Οικονομία
    • Αγορά
    • Αγροτικά
    • Ακίνητα
    • Ενέργεια
    • Επιχειρήσεις
    • Εργασία
    • Εφορία
    • Καριέρα
  • Περιβάλλον
  • Πολιτισμός
    • Cinema – Tv
    • Βιβλίο
    • Διάστημα
    • Εικαστικά
    • Θέατρο
    • Λογοτεχνία
    • Μουσική
    • Ποίηση
    • Φιλοζωία
    • Φωτογραφία
  • Τεχνολογία
    • Αυτοκίνητο
    • Πληροφορική
  • Τουρισμός
  • Τρόπος Ζωής
    • Γεύσεις
    • Μόδα – Design
  • Υγεία
    • Διατροφή
    • Ψυχολογία

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.