Η κατάληψη κοινοχρήστων χώρων επιτρέπεται μόνο κατόπιν έκδοσης σχετικής άδειας και καταβολής των προβλεπόμενων τελών, σύμφωνα με τις διατάξεις του Δήμου. Η διαδικασία αφορά διάφορες χρήσεις, από οικοδομικές εργασίες μέχρι ψυχαγωγικές δράσεις, και ελέγχεται αυστηρά από τη Δημοτική Αστυνομία. Ακολουθεί αναλυτική παρουσίαση των περιπτώσεων, της διαδικασίας και των απαιτούμενων δικαιολογητικών.
Περιπτώσεις κατάληψης κοινοχρήστων χώρων
Οι κοινόχρηστοι χώροι μπορούν να χρησιμοποιηθούν νόμιμα για τις εξής δραστηριότητες, μετά από έγκριση:
-
Ιδιώτες: Προσωρινή τοποθέτηση κάδων, σκαλωσιών για οικοδομικές εργασίες ή βοηθητικές εγκαταστάσεις για έκτακτες ανάγκες.
-
Επιχειρήσεις λιανεμπορίου: Έκθεση εμπορευμάτων σε δημόσιους χώρους.
-
Καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος (ΚΥΕ): Ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων για κατανάλωση προϊόντων επί τόπου.
-
Επιχειρήσεις: Διοργάνωση εγκαινίων.
-
Επιχειρήσεις, σύλλογοι, νομικά πρόσωπα: Υλοποίηση ψυχαγωγικών, ενημερωτικών ή πολιτιστικών εκδηλώσεων, καθώς και δράσεων προώθησης προϊόντων ή ανάπτυξης δεξιοτήτων.
-
Επιχειρήσεις: Εγκατάσταση ψυχαγωγικών παιγνιδιών.
Αρμόδια υπηρεσία και στοιχεία επικοινωνίας
Η Διεύθυνση Τοπικής Οικονομικής Ανάπτυξης είναι υπεύθυνη για τη χορήγηση των αδειών κατάληψης. Τα γραφεία της βρίσκονται στην οδό Π. Χαρίση 6, στον 3ο όροφο, όπου λειτουργεί και πύλη πρωτοκόλλου. Για πληροφορίες, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνούν στα τηλέφωνα 2461355102, 134, 115, 137 ή μέσω e-mail στο doled@kozanh.gr. Οι αιτήσεις υποβάλλονται είτε ηλεκτρονικά είτε αυτοπροσώπως στο πρωτόκολλο.
Διαδικασία αίτησης και απαιτούμενα δικαιολογητικά
Για την έκδοση άδειας κατάληψης κοινοχρήστου χώρου, οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να ακολουθήσουν τα παρακάτω βήματα:
-
Υποβολή αίτησης με τα εξής δικαιολογητικά:
-
Αίτηση για κατάληψη κοινοχρήστου χώρου.
-
Δημοτική ενημερότητα.
-
Σκαρίφημα, σχεδιάγραμμα ή τοπογραφικό διάγραμμα (προαιρετικό), που απεικονίζει τον χώρο κατάληψης.
-
Άδεια ή γνωστοποίηση επιχείρησης ή έγκριση εργασιών μικρής κλίμακας (ανάλογα με την περίπτωση).
-
Υπεύθυνη δήλωση από τον επαγγελματία ή τον εκπρόσωπο της επιχείρησης.
-
-
Έλεγχος δικαιολογητικών: Σε περίπτωση ελλείψεων, ο αιτών ενημερώνεται για τις απαραίτητες συμπληρώσεις.
-
Αυτοψία: Προγραμματίζεται τηλεφωνικά ραντεβού για επιτόπιο έλεγχο, κατά τον οποίο προσδιορίζεται και σημαίνεται ο χώρος κατάληψης.
-
Υπολογισμός και καταβολή τελών: Τα τέλη καθορίζονται βάσει της απόφασης 50/2025 του Δημοτικού Συμβουλίου και καταβάλλονται από τον ενδιαφερόμενο.
-
Έκδοση άδειας: Μετά την ολοκλήρωση των παραπάνω, εκδίδεται η άδεια κατάληψης.
Έλεγχοι από τη Δημοτική Αστυνομία
Η Δημοτική Αστυνομία διενεργεί καθημερινούς ελέγχους για τη διασφάλιση της νόμιμης χρήσης των κοινοχρήστων χώρων. Παράνομες καταλήψεις υπόκεινται σε κυρώσεις, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.
Τέλη κατάληψης κοινοχρήστων χώρων
Τα τέλη έχουν προσδιορισθεί με την υπ’ αριθμ. 50/2025 απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου και απεικονίζονται στον παρακάτω πίνακα:
Δ.Κ. Κοζάνης | ΔΚ Αιανής- Κρόκου | Λοιπός Δήμος | ||||
Εξαιρετική
ζώνη |
ζώνη Α | ζώνη Β | ζώνη Γ | |||
τραπεζοκαθίσματα (τ.μ./έτος) |
50,00 |
20,00 | 10,00 | 7,00 | 5,00 | 2,50 |
εμπορεύματα (τ.μ./έτος) |
35,00 |
35,00 | 15,00 | 7,00 | 5,00 | 2,50 |
κάδοι (τεμ /ημέρα) με μια ημέρα χωρίς χρέωση |
8,00 |
4,00 | 2,00 | 2,00 | 1,00 | 0,50 |
σκαλωσιές (τ.μ. /ημέρα) | 1,00 | 0,50 | 0,30 | 0,30 | 0,20 | 0,00 |
Βοηθητικές προσωρινές
εγκαταστάσεις (χώροι φαρμακείων για rapid-test) ανά τ.μ. το μήνα. |
10,00 | |||||
τοποθέτηση εμπορευμάτων για διαφημιστικούς σκοπούς (τ.μ./ημέρα) |
3,00 |
1,00 | 0,50 | 0,50 | ||
Ψυγεία – παγωτών- αυτοκινητάκια- τρενάκια (τεμάχιο/έτος) | 200,00
Για κάθε επιπλέον από τα δύο πρώτα 400,00 |
120,00
Για κάθε επιπλέον από τα δύο πρώτα 240,00 |
80,00
Για κάθε επιπλέον από τα δύο πρώτα 160,00 |
50,00
Για κάθε επιπλέον από τα δύο πρώτα 100,00 |
10,00 | 0,00 |
Οι τιμές είναι σε ευρώ
Ο Αντιδήμαρχος
Λεωνίδας Αρνίδης